De Ausserfernbahn:
Kempten - Reutte - Garmisch-Partenkirchen (1)
Van Duitsland via Oostenrijk naar... Duitsland
Heeft u thuis ook een Duitse modelbaan met hoge bergen,
een kabelbaan, pittoreske bergdorpjes met Zwiebeltürme, maar
heeft u moeite in Duitsland een spoortje te vinden dat daarop lijkt? Wel,
dan attenderen we u graag op de Ausserfernbahn.
Door Oege Kleijne
Deze lijn loopt van Kempten naar Garmisch-Partenkirchen
en staat te boek als Ausserfernbahn, vernoemd naar het gelijknamige
gebied in Tirool. En heel bijzonder: u reist van het Duitse Kempten via
het Ausserferngebied in Tirool, Oostenrijk dus, naar Garmisch-Partenkirchen
dat weer in Duitsland ligt. Op deze pagina's vindt u de mooiste plekjes,
tips om goedkoop de lijn te bereizen, tal van toeristische ideeën
en ook een aantal schitterende fotopunten. En last but not least hebben
we de belangrijkste spoorse links plus een stukje geschiedenis beschreven.

Net buiten Durach beklimmen de hellingen DB-627.105
en 627.104 op 14 juli 2001. Op de achtergrond Kempten.
Idylle
Eigenlijk heeft de Ausserfernbahn bijna alles wat een
modelbaanliefhebber wenst: glooiende landschappen in de Allgäu, hoge
bergen en steile rotsen, bruggen over rivieren, goederenverkeer, tunnels,
kleine stationnetjes, een gedeeltelijk geëlektrificeerde lijn, Oostenrijkse
en Duitse tractie. Alleen de stoomlocomotieven ontbreken om de idylle
te vervolmaken. In totaal 93 kilometer lang is deze Nebenbahn. We nodigen
u graag uit voor een rit. Gaat u mee?
Vertreksein
Zo, gewapend met een Bayern Ticket stappen we anno
2010 in de 642 die in Kempten klaar staat voor de drie uur durende rit
naar Garmisch. Het is even na negenen en na het vertreksein bromt onze
diesel over de wissels van Kempten, rijdt over de schitterende Illerbrug
en verlaat de hoofdlijn naar München. We rijden door Kempten en stoppen
weldra in het stationnetje Sankt-Mang, waarachter diverse aansluitingen
liggen naar bedrijven die per trein goederen verzenden of ontvangen. Als
we buiten de bebouwing komen, merken we aan het constante hoge toerental
van de motoren dat het flink stijgt.

Een typisch Allgäulandschap tussen
Zollhaus-Peterstal en Oy-Mittelberg waarin de 628.015 vrijwel niet opvalt.
1 juli 2001.
Beierse boerderijen
Van Kempten tot Pfronten-Steinach loopt de lijn door Duits
gebied, een typisch Allgäu-landschap met glooiende heuvels tegen
de achtergrond van de Alpen. Naarmate we verder in de richting van Oostenrijk
rijden, komen de bergen als het ware dichterbij. We stoppen in pittoreske
dorpjes en rijden langs authentieke Beierse boerderijen en weiden waarin
de koeien luid bellend lopen te grazen.
Zeker op het Duitse gedeelte bestaan talloze fotopunten,
zowel dichtbij de lijn als bijvoorbeeld vanaf een heuvel of hogere berg.
En dan maakt het eigenlijk niet uit in welk jaargetijde we ons bevinden.
In winterse tooi, met soms metershoge sneeuw, in de herfst met fantastische
kleuren, in de lente of de zomer, met de weiden in de meest schitterende
kleuren.
Douanegebouwen
Na Steinach loopt de Bundesstrasse langs het spoor en wie rechts in de
trein gaat zitten, ziet de restanten van de overtollige douanegebouwen.
Nu even het bruggetje van het grensriviertje over en hop, we zijn in Oostenrijk.
De omgeving is wat saai geworden. We stoppen in
Schönbichl, de eerste halte in Oostenrijk, in the middle of nowhere.
Na enkele minuten rijden komen we aan in Vils, een industriestadje met
veel railgebonden goederenvervoer (kalksteen/cement en hout). Bijzonder
is dat we onder een kabelbaan doorrijden die wordt gebruikt om het steen
uit de groeve naar de cementfabriek van Schretter & Cie te vervoeren.
Na Vils wordt de omgeving wat lieflijker. De trein
rijdt nu door een breed dal. Vervolgens gaat het via kleine dorpjes op
het wat grotere Reutte in Tirool aan, met wat industrie, tal van spooraansluitingen
en inderdaad, het nodige goederenverkeer.
In de winter krijgen de spoorwegen in het Ausserferngebied niet zelden
te maken met zware sneeuwval zoals hier te zien is in Ehrwald. Treinstel
628.011-9 is op weg van Kempten naar Garmisch op 13 maart 1982.
Het echte werk
Na Reutte begint het echte werk. De lijn gaat nu de bergen in en dat is
te merken ook. Onze trein heeft duidelijk moeite met de 3,65% klim naar
Heiterwang (Plansee). Ondertussen nemen de vergezichten toe en kijken
we over Reutte heen. Na de Klausentunnel voor Heiterwang rijden we door
een breed dal, zien we rechts de hoogste zomerbobsleebaan van Oostenrijk
en rijden we vervolgens langs Bichlbach-Berwang (fraai stationsgebouw)
naar via Lähn (het hoogste punt van de lijn) naar het toeristische
Lermoos.
Dit is een voor veel Nederlanders favoriet vakantiegebied.
's Zomers om te wandelen en 's winters om te skiën of te langlaufen.
Tussen Heiterwang en Lermoos, bij het plaatsje Lähn, bereikt de lijn
overigens zijn hoogste punt met 1106 meter boven de zeespiegel. Daarna
gaat het langzaam bergafwaarts. Meestal rijden we langs de voet van de
hoge bergen en stoppen zo hier en daar om vooral toeristen in of uit te
laten stappen. In Lermoos zien we in de rijrichting de hoogste berg van
Duitsland, de beroemde Zugspitze.

Een corridortrein bestaande uit de Duitse 111.004-8
en Oostenrijkse rijtuigen op 16 juli 1992 enkele kilometers buiten Garmisch-Partenkirchen.
Het linker spoor is van de Zugspitzbahn. Zie
ook de kleine foto rechts.
Tegentrein
Langzaam gaat het op Ehrwald aan. Hier wordt gekruist,
net als in Reutte.
Tussen Ehrwald en Griesen komt de lijn weer op Duits gebied. In Griesen
moet opnieuw worden gekruist, maar nu met een lange goederentrein. Aan
de voorzijde staat een Oostenrijkse locomotief die er een flinke klus
aan heeft om de helling naar Ehrwald en Lähn te overwinnen.
We vertrekken naar Garmisch. De Ausserfernbahn loopt hier langs het riviertje
de Loisach, passeert die een enkele keer en slingert zich parallel
aan de Bundesstrasse in de richting Garmisch-Partenkirchen. Net voor die plaats
komt de smalsporige Zugspitzbahn over onze lijn heen en loopt vervolgens enkele
kilometers parallel en verdwijnt dan in het eigen stationnetje. Onze trein
rijdt dan het in 2001 verkleinde station Garmisch-Partenkirchen binnen, langs
het vroegere depot, waar nu elektrische museumlocomotieven staan.
Garmisch-Partenkirchen was tot 10 juni 2002 nog uitgevoerd met armseinen
en een enkele daarvan met die typisch Beierse arm.
We kijken even rond en zien de treinen naar Mittenwald - Innsbruck en Murnau
- München. Die wachten op aansluiting.
Klik hier voor de geschiedenis en de fotopunten
van deze lijn.

Anno 2001 kon de locomotiefloods in Garmisch-Partenkirchen
bezocht worden die door liefhebbers, onder wie veel medewerkers van de
Duitse spoorwegen, wordt gebruikt om museummaterieel te stallen en te
onderhouden. Hier de oldtimers E 69.02 en links de E 18.08 op 14 juli
2001.
Door
naar Ausserfernbahn deel 2. |
Kempten - Garmisch-Partenkirchen
Type spoorlijn:
Nebenbahn
Benaming: Ausserfernbahn
Lengte: ca. 93 km
In dienst:
Kempten - Pfronten-Steinach
1.12.1895
Pfronten-Steinach - grens (Oostenrijk)
16.12.1895
Grens
Pfronten-Steinach - Reutte
16.12.1905
Garmisch-Partenkirchen -Reutte
29.5.1913
(lijn was vanaf het begin geëlektrificeerd)
Exploitatie (reizigers): DB Regio
Exploitatie (goederen): OeBB/DB
Goederenverkeer:
Garmisch-P. - Vils
Toeristisch: bergen, meren, skiën, langlaufen, wandelen.
Omgeving (landschappelijk): bergachtig
Stations/halten:
Duitsland:
Kempten Hbf, Kempten-St.-Mang, Durach, Sulzberg, Jodbad Sulzbrunn, Bodelsberg,
Zollhaus-Peterstal, Oy-Mittelberg, Wertach-Haslach , Maria Rein, Nesselwang,
Pfronten-Weißbach, Pronten-Ried, Pfronten-Steinach.
Oostenrijk
Schönbichl, Vils, Ulrichsbrücke-Füssen,
Musau, Pflach, Reutte i. T., Reutte i. T. Schulzentrum, Heiterwang-Plansee,
Bichlbach-Berwang, Lähn, Lermoos, Ehrwald-Zugspitzbahn.
Duitsland
Griesen, Untergrainau, Hausberg, Garmisch-Partenkirchen.
Let op: het overgrote deel van de genoemde stations zijn halten op verzoek,
hetgeen betekent dat u de conducteur vroegtijdig moet aangeven dat u wilt
uitstappen bij een bepaalde halte.
Geschiedenis van de
Ausserfernbahn
Fotopunten in overvloed op het gedeelte tussen Kempten en de Duits/Oostenrijkse
grens. Hier rijden de DB-treinstellen 627.104 en 627.105 enkele kilometers
ten oosten van Durach als stoptrein naar Garmisch-Partenkirchen op 14 juli
2001.
Het toen gloednieuwe treinstel 642.079, ook van de DB, pendelde tussen
Kempten en Pfronten-Steinach, omdat deze stellen van het type Desiro nog
niet in Oostenrijk waren toegelaten. Bodelsberg, 14 juli 2001.
Pfronten-Steinach, het laatste station op Duits gebied met rechts de 627.103
en links de 627.101 op 6 juli 2001.
De grens tussen Duitsland en Oostenrijk nabij Pfronten-Steinach. Het bordje
rechts geeft de scheiding aan tussen de Duitse en Oostenrijkse instanties
die verantwoordelijk zijn voor de instanthouding van de spoorlijn. Treinstel
628.015 rijdt als stoptrein naar Garmisch-Partenkirchen op 1 juli 2001.
Een treinstel van de smalsporige Zugspitzbahn is onderweg van Garmisch-Partenkirchen
naar de top van Duitsland hoogste berg op 16 juli 1992, enkele kilometers
buiten Garmisch. Zie ook de linker foto.
Duitsers zouden zich bij deze foto afvragen of hier sprake is van een "Güterzug
mit Personenbeförderung of Personenzug mit Güterbeförderung?"
Kenners zien hier een aantal bijzonderheden. Ten eerste een 110 van de DB
(110.126) in oudblauwe livrei (een zeldzaamheid op de Ausserfernbahn) en ten
tweede deze gemengde trein, want het gaat hier om de gewone stoptrein van
Reutte naar Garmisch, waar een aantal goederenwagons is meegegeven. Dit was
nodig vanwege het grote aanbod aan wagenladingen op 16
juli 1992.
Lok DB-113.311 met stoptrein naar Reutte nabij Garmisch-Partenkirchen op 16
juli 1992.
Loc 1 (AEG 1929) van de Bayrische Zugspitzbahn op het eigen station van deze
berglijn op 10 februari 1987, te Garmisch-Partenkirchen.
|