Meer Duitsland en Nebenbahnen:


Klik op de kaart om andere lijnen te bekijken of kies voor:


Nebenbahnen
(achtergrond en geschiedenis)


Terug naar kaart Alpenregio van Bayern


Externe links over de Chiemgaubahn:

Toeristische externe links:





Spoortips:

De Chiemseebahn
Een reisje per stoomtram op een van de weinige, zoniet de laatste echte stoomtramlijnen in Duitsland. Van Prien naar de haven in het enkele kilometers verder gelegen Stock. Let op: soms rijdt er een locomotief die verdacht veel op een stoommachine lijkt, maar bij nadere bestudering door een dieselmotor blijkt te worden aangedreven.
Meer informatie: klik hier.


Reizen door Beieren

Op werkdagen na 9.00 uur kan gebruik gemaakt worden van het Bayern Ticket, een kaartje dat geldig is tot diep in de volgende nacht. Heel Beieren, inclusief de Ausserfernbahn, is hier mee te bereizen per trein, S-Bahn, tram en bus. Vanuit Aschau, Prien of tussengelegen stations zijn reizen te maken naar Salzburg en München of rondreizen over interessante Nebenbahnen, zoals Rosenheim - Mühldorf- München - Rosenheim - Prien of de route Prien - Traunstein - Ruhpolding - Traunstein - Mühldorf - Rosenheim - Prien.
De treinen waarvan gebruik kan worden gemaakt met het Bayern Ticket worden aangeduid met RB (stoptrein), RE (sneltrein).
In het weekeinde kan gebruik worden gemaakt van Schönes Wochenendsticket. .De geldigheid van sommige kaartjes kan veranderen. Check dit daarom eerst op:

www.bahn.de

De Chiemgaubahn

Over krakende wagens die lang meegaan...

Het heeft weinig gescheeld of de Nebenbahn Prien - Aschau had het loodje gelegd. De Duitse spoorwegen (DB) wilden wel van de lijn af, want de rentabiliteit was ver te zoeken. Ook die enkele goederenwagen naar Aschau zette geen zoden aan de dijk. Maar, zoals het Duitse spreekwoord luidt: "Totgesagte leben länger!" (vrij vertaald: krakende wagens gaan lang mee!)

Door Oege Kleijne

In de jaren tachtig (maar ook al voor die tijd) liet de DB zich geregeld ontvallen van de lijn af te willen. Vooral het spoorwegviaduct over de provinciale weg (Bundesstrasse) naar Bernau moest nodig onderhouden of vervangen worden en de Duitse spoorwegen (DB) zagen hierin een aanleiding met sluitingsplannen te komen.
Werden die uitlatingen van de DB vroeger niet echt serieus genomen, ditmaal schrokken de autoriteiten wakker. Niet lang daarna kwamen er acties van de VVV's en de gemeenten. Veel toeristen kwamen (en komen!) namelijk per trein. Uiteindelijk kreeg de lijn een tweede kans. De Chiemgau-Bahn werd een van de eerste proefprojecten van Duitsland. Met deze proef wilden de spoorwegen en de overheden nagaan in hoeverre het mogelijk was met beperkte investeringen de service aan de reizigers te verbeteren. De centrale vraag: levert dit ook echt meer reizigers (inkomsten) op?

Zo begint de treinrit naar Aschau op het kopspoortje te Prien. DB-628.626 op 12 juli 1997.

Subsidie
Na goedkeuring gingen de spoorwegen snel aan de slag. Met subsidie van de Freistaat Bayern werden de railbussen in vrolijke kleuren gespoten, voorzien van het Chiemgau-logo en van betere stoelen. Een strakke uurdienst met vaste patroontijden (Taktfahrplan) en aansluitingen op de treinen naar Salzburg en München rondden de gehele operatie af. De conducteur werd afgeschaft, waardoor de vaste kosten konden worden verlaagd. Steekproefsgewijze controles door speciale ploegen namen de taak van de Schaffner over.

Bergopwaarts
Sindsdien ging het bergopwaarts met de lijn. Het aantal reizigers nam toe (cijfers ontbreken - machinisten spreken van een verdubbeling) en het gevaar is voorlopig geweken, want ook de spoorbrug over de weg Prien - Bernau is vernieuwd.
De railbussen in de vrolijke Chiemgau-uitmonstering rijden niet meer op deze lijn. Overigens behoorde de Chiemgaubahn tot een van de allerlaatste lijnen waar dit legendarische materieeltype dienst heeft gedaan.
Inmiddels pendelt een dieseltreinstel type VT 628 heen en weer tussen Prien en Aschau en zijn de railbussen allang vergeten.

De halte Urschalling, toen gewone railbussen nog de dienst uitmaakten. 21 juli 1982.

Fotopunten
De lijn loopt al na enkele kilometers door bebost gebied. Los van de genoemde brug over de weg Prien - Bernau, bevindt zich een aardig fotopunt bij de Spartaanse halte Urschalling. Verder op de lijn - we zijn dan al bijna bij Aschau - is een mooie 'plaat' mogelijk in combinatie met het kasteel Hohenaschau (vooral 's middags met de zon erop), dat tegen het Alpenmassief aanligt.

Umratshausen Ort, 12 juli 1982. Een treinrit op deze lijn loont zeker de moeite. Om de fotopunten te verkennen, maar ook vanwege het natuurschoon.

Wie deze spoorlijn grondig wil verkennen, begint met een treinrit over de lijn. Door mee te kijken met de machinist en aantekeningen te maken van mogelijke fotopunten is een grondige voorbereiding mogelijk. En door mee te rijden dragen we graag ons steentje bij aan het behoud van deze lijn.

Aschau in de tijd dat de speciale Chiemgau-railbussen nog reden, 25 mei 1990.

Vervolgens kan er naar hartelust op los worden gefotografeerd. Wandelend of fietsend (te huur in Prien)! En de fiets kan (wel eerst even checken, want dit kan veranderen!) gratis mee in de trein.
Veel plezier!

Prien - Aschau

Type spoorlijn:
Nebenbahn

Benaming
:
Chiemgaubahn


Lengte van de spoorlijn:

ca. 10 km

In dienst:

1878

Exploitatie:
DB Regio

Armseinen:
nee.

Goederenverkeer:

nee.

Materieel:
VT 628.4

Toeristisch:
bergen, meren, kastelen, wandelen, skiën, langlaufen, fietsen, varen, zwemmen.

Omgeving (landschappelijk):

bergachtig

De Chiemgaubahn ademt nog een beetje de Nebenbahnromantiek van vroeger. Een bezoek aan de lijn laat zich uitstekend combineren diverse toeristische uitstapjes, zowel 's zomers als 's winters..



Treinreizigers opgelet

Behalve Prien en Aschau hebben de tussenliggende halten alle de status halte op verzoek. Waarschuw de conducteur of machinist tevoren dat u bij een halte wilt uitstappen. Wilt u instappen, ga dan duidelijk zichtbaar op het perron staan. Dergelijke halten zijn hieronder aangegeven met een * sterretje.


Stations/halten:
Prien, *Urschalling, *Vachendorf, *Umratshausen Bahnhof (Bf), *Umratshausen dorf (df), Aschau (Chiemgau).


Fototips:

Enkele fotopunten:

Prien:
bij het oversteken (viaduct) over de Bundesstrasse naar Bernau (305)

Urschalling:
halte en direct omgeving.

Umratshausen Bf:
Uit het bos komend.

Aschau:
-met stationsgebouw
of verder weg tegen de achtergrond met Alpenmassief of slot Hohenaschau (telelens).



Een motor- en bijwagen net voor Aschau met op de achtergrond het Alpenmassief en het slot Hohenaschau. 21 juli 1982.

Umratshausen Bahnhof, 21 juli 1982. Hier rijdt de railbus binnen vanuit Aschau. Het dorp ligt ver van het station.

Eindpunt Aschau, maar beginpunt van veel toeristische trips de bergen in. 21 juli 1982.
Begin jaren tachtig was het nog theoretisch mogelijk een goederenwagon te zien. In die zeldzame gevallen werd de 'goederentrein' gereden door de motorwagen.
Nog zeldzamer was een locomotief, maar dat gebeurde alleen wanneer beladen wagens de berg opmoesten en het gewicht groter was dan de railbus mocht 'hebben'.

De informatie over deze lijn is gebaseerd op bezoeken in 1982, 1990 en 1997.

Eindredactie:
Roelof Hamoen.