Reageer!



Klik op de kaart om door te gaan of kies voor:

Nebenbahnen
(achtergrond en geschiedenis)

Uitleg

Via het aanklikken van gebieden op de kaart van Duitsland (hierboven) 'zoomt' u als het ware dieper Duitsland in.

Let op: alleen een aantal lijnen in Beieren (Zuid-Duitsland) is gereed.
Klik hier voor dit overzicht.


Thurnau 1993 - 2005
(Kulmbach - Thurnau - Bayreuth)


"Endzeitstimmung" op het station van Thurnau op 4 juni 1991. Loc 211.159-4 is net aangekomen met de middagtrein uit het nabijgelegen Kulmbach. De in Kulmbach bomvolle trein met voornamelijk schoolkinderen heeft zijn lawaaiïge lading onderweg beetje bij beetje weer de vrijheid gegeven. De loc is aan het eindpunt Thurnau 'omgelopen' en bevindt zich nu weer aan de goede kant van de trein voor de terugrit. Reizigers, op die ene Nederlandse spoorwegliefhebber na, zijn er niet. Het is een en al vergane glorie in Thurnau. De bedaagde V 100 (de 211) doet zelfs nog een beetje modern aan vergeleken met het ratjetoe aan rijtuigen achter de loc, een Umbauer (helemaal achteraan) en twee zogeheten Städtewagen. Die laatste was het eerste type lichtgewicht 26.4-meter reizigersmaterieel dat vanaf 1952 in dienst kwam en toen dienst deed in de hoogwaardige Leichtschnellzüge (lichte, snelle exprestreinen) tussen de grote steden in West-Duitsland. De pers prees destijds deze comfortabele langeafstandsrijtuigen die als 'state of the art' golden op materieelgebied en waarvan nog vele varianten, onder andere de beroemde Silberlinge, in dienst zouden komen. Foto: Oege Kleijne


Juli 2005. De 211-en rijden allang niet meer in de gewone reizigersdienst bij de Deutsche Bahn, het spoor is weg, evenals de automatische knipperlichtinstallatie. Maar het perron en de verkeersborden zijn niet van hun plek geweken. Helemaal aan het eind van het voormalige "Bahnsteig" (perron) staat nog eenzaam een perronlantaarn (niet goed zichtbaar). De armatuur is omgedraaid en schijnt nu op de bushalte annex parkeerplaats in plaats van op het functieloze perron.
Op 3 september 1993 was het gedaan met het reizigersvervoer tussen Kulmbach en Thurnau. De bruggen door een moeraslandschap nabij Kulmbach moesten hersteld worden en de kosten wogen volgens de Duitse spoorwegen niet meer op tegen de verwachten inkomsten. En dan te bedenken dat Turnau tot in de jaren zeventig een niet eens zo onbelangrijke tussenstop vormde in de railverbinding tussen Kulmbach en de Wagner-stad Bayreuth. Foto: Oege Kleijne.

Terug naar het overzicht, klik hier.