


Klik op de kaart om door te gaan of kies voor:
Nebenbahnen
(achtergrond en geschiedenis)
Uitleg
Via het aanklikken van gebieden op de kaart van Duitsland (hierboven)
'zoomt' u als het ware dieper Duitsland in.
Let op: alleen een aantal lijnen in Beieren
(Zuid-Duitsland) is gereed.
Klik hier voor dit overzicht.
|
Thurnau 1993 - 2005
(Kulmbach - Thurnau - Bayreuth)


"Endzeitstimmung" op het station van Thurnau op 4 juni 1991.
Loc 211.159-4 is net aangekomen met de middagtrein uit het nabijgelegen
Kulmbach. De in Kulmbach bomvolle trein met voornamelijk schoolkinderen
heeft zijn lawaaiïge lading onderweg beetje bij beetje weer de vrijheid
gegeven. De loc is aan het eindpunt Thurnau 'omgelopen' en bevindt zich
nu weer aan de goede kant van de trein voor de terugrit. Reizigers, op
die ene Nederlandse spoorwegliefhebber na, zijn er niet. Het is een en
al vergane glorie in Thurnau. De bedaagde V 100 (de 211) doet zelfs nog
een beetje modern aan vergeleken met het ratjetoe aan rijtuigen achter
de loc, een Umbauer (helemaal achteraan) en twee zogeheten Städtewagen.
Die laatste was het eerste type lichtgewicht 26.4-meter reizigersmaterieel
dat vanaf 1952 in dienst kwam en toen dienst deed in de hoogwaardige Leichtschnellzüge
(lichte, snelle exprestreinen) tussen de grote steden in West-Duitsland.
De pers prees destijds deze comfortabele langeafstandsrijtuigen die als
'state of the art' golden op materieelgebied en waarvan nog vele varianten,
onder andere de beroemde Silberlinge, in dienst zouden komen. Foto:
Oege Kleijne

Juli 2005. De 211-en rijden allang niet meer in de gewone reizigersdienst
bij de Deutsche Bahn, het spoor is weg, evenals de automatische knipperlichtinstallatie.
Maar het perron en de verkeersborden zijn niet van hun plek geweken. Helemaal
aan het eind van het voormalige "Bahnsteig" (perron) staat nog
eenzaam een perronlantaarn (niet goed zichtbaar). De armatuur is omgedraaid
en schijnt nu op de bushalte annex parkeerplaats in plaats van op het
functieloze perron.
Op 3 september 1993 was het gedaan met het reizigersvervoer tussen Kulmbach
en Thurnau. De bruggen door een moeraslandschap nabij Kulmbach moesten
hersteld worden en de kosten wogen volgens de Duitse spoorwegen niet meer
op tegen de verwachten inkomsten. En dan te bedenken dat Turnau tot in
de jaren zeventig een niet eens zo onbelangrijke tussenstop vormde in
de railverbinding tussen Kulmbach en de Wagner-stad Bayreuth. Foto: Oege
Kleijne.
Terug naar het overzicht, klik hier.
|