


Klik op de kaart om door te gaan of kies voor:
Nebenbahnen
(achtergrond en geschiedenis)
Uitleg
Via het aanklikken van gebieden op de kaart van Duitsland (hierboven)
'zoomt' u als het ware dieper Duitsland in.
Let op: alleen een aantal lijnen in Beieren
(Zuid-Duitsland) is gereed.
Klik hier voor dit overzicht.
.
|
Bischofsheim (Rhön) - Neustadt (Saale) 1988 -
2005
Met slechts 50 kilometer per uur reed de stoptrein van Bischofsheim naar
Neustadt aan de rivier de Saale. Over grote lengte liep het spoor parallel
aan een gloednieuwe, ausgebaute Bundesstrasse, waarop het verkeer
met soms meer dan 100 km/h de trein inhaalde. Het leek anno 1988 een ongelijke
strijd tussen de trein en het overige gemotoriseerde verkeer. Daarnaast
maakten stations en halten een troosteloze indruk. Het zou nooit meer
goed komen. De reizigersdienst legde op 26 mei 1989 het loodje, maar over
de exacte datum waarop het goederenverkeer werd gestaakt is niets bekend.
Dat moet het nog enkele jaren hebben volgehouden, getuige de goedbereden
sporen in Bischofsheim bij de los- en laadplaats en de aanwezigheid van
meters hoog hout. Rond 1997 zou de lijn zijn opgebroken en over de grootste
lengte werd - zoals bijna overal in Beieren - een fietspad aangelegd.
Bischofsheim (Rhön)

25 mei 1988. Het letterlijke eindpunt van de lijn in Bischofsheim biedt
een trieste aanblik. Het rode afsluitbord laat weinig ruimte voor fantasie.
Het is over en sluiten met deze spooraansluiting naar het Basaltwerk.
Foto: Oege Kleijne.

Juli 2005, dezelfde plek. De omgeving heeft een ware metamorfose ondergaan.
Op de plek van het oude Basaltwerk 'prijkt' een ruime parkeerplaats voor
de bezoekers van dit pittoreske stadje, de overweg en de weg blijken enigszins
verlegd en niets tastbaars herinnert nog aan het spoorse verleden. Foto:
Oege Kleijne.

Dan weer terug naar de 25ste mei 1988, toen (spoors) geluk nog heel gewoon
was. De middagtrein met de 211.134-2 naar Neustadt staat klaar. Het aantal
reizigers was op de vingers van één hand te tellen en bestond
slechts uit Nederlandse spoorwegliefhebbers. Voor het omzetten van de
loc naar de andere kant van de trein was nog alle tijd en het treinpersoneel
verpoosde zich daarna in het koele stationsgebouw, blij om even van de
warme locomotief af te zijn. Het rijtuig achter de loc is een zogeheten
Silberling, maar daarachter bevindt zich een Umbauer, een
type rijtuig dat na de Tweede Wereldoorlog - in autotermen - een nieuwe
carrosserie op een oud chassis had gekregen. Het waren deze rijtuigen
die eind jaren tachtig nog vrijwel uitsluitend op dit soort Nebenbahnen
ontdekt konden worden. Foto: Oege Kleijne.

In juli 2005 is het niet gemakkelijk precies de plaats van de in 1988
genomen foto te bepalen. Met de afdruk in de hand ontstaat de twijfel:
was dit wel het stationsgebouw? De hekwerken laten nader onderzoek niet
toe. De aarzeling over de vroegere status van dit bruine gebouw neemt
nog toe, omdat de herinneringen over het oude stationsgebouw zijn vervaagd.
Er is dan ook slechts één conclusie gerechtvaardigd: de
omgeving is rigoureus veranderd. Foto: Oege Kleijne.
Escherndorf 1988 - 2005

Een halte van niks was Eschendorf. Alleen de perronrand geeft enige allure
aan deze stopplaats, want meer dan dat (ook al heeft stopplaats
een andere juridische betekenis dan halte) is het eigenlijk niet.
Zelfs een naambord is niet zichtbaar. De trein stopt, maar dat is meer
pro forma, een plichtpleging. Reizigers zijn in geen velden of wegen te
bekennen. Bovendien rijdt de trein tegen de 'reizigersrichting' in, want
de dagelijkse pendelaars en de schooljeugd rijden des morgens naar Neustadt
en komen des middags of des avonds weer terug. Slechts een enkeling zou
onderweg nog instappen. Logisch dat de machinist geen moeite had om wat
langer te wachten op enkele Nederlandse Nebenbahnliefhebbers die trein
en halte willen vereeuwigen en die dankbaar van de gelegenheid gebruik
maakten. Foto: Oege Kleijne.
Alleen echte spoorwegarcheologen zien anno 2005 hier nog de contouren
van wat ooit de halte Escherndorf is geweest. De overheid heeft keurig
een rijtje bomen geplant langs de rand van het vroegere tracé en
kennelijk had men een boompje over, want dat staat er middenop. En dan
te bedenken dat Escherndorf vroeger als 'Geheimtipp' gold: hier
was de Ortsdurchfahrt; de lijn ging hier dwars door het dorp, langs
de weg en dicht langs de huizen. Heel sfeervol, maar voor liefhebbers
die met de trein zelf reden, was dit alleen op de gevoelige plaat vast
te leggen voor wie ruimschoots de tijd had. Foto: Oege Kleijne. Terug
naar het overzicht, klik hier.
|