Reageer!



Klik op de kaart om door te gaan of kies voor:

Nebenbahnen
(achtergrond en geschiedenis)

Uitleg

Via het aanklikken van gebieden op de kaart van Duitsland (hierboven) 'zoomt' u als het ware dieper Duitsland in.

Let op: alleen een aantal lijnen in Beieren (Zuid-Duitsland) is gereed.
Klik hier voor dit overzicht.


September 2005.

Ebern - Maroldsweisach 1988 - 2005


De laatste rit in de gewone dienstregeling van Ebern naar eindpunt Maroldsweisach. Speciaal voor dit doel was museumloc V 80 002 van stal gehaald. Onderweg opvallend weinig belangstelling van inwoners van langs de lijn gelegen dorpen. In de trein gemengde gevoelens: boosheid en weemoed, verdriet en de hang naar vroeger en dat alles overgoten met een - oh paradox - feestelijke stemming. Het was de zoveelste lijn die in dit gebied werd geofferd zonder ook maar enige poging het spoor te moderniseren. Pfarrweisach, 27 mei 1988, foto: Oege Kleijne.


Zo'n achttien jaar later heerst daar een serene rust. Het spoor is al enkele jaren weg, maar het prachtige Beierse agentuurgebouwtje, het haltegebouw rechts, typeert nog steeds de spoorse omgeving. Zelfs aan de Baywa, het gebouw links, lijkt weinig te zijn veranderd. Het donkere weer symboliseert de stemming van de fotograaf, terwijl die terugdenkt aan de laatste rit over deze lijn. Foto: Oege Kleijne.


Eindpunt Maroldsweisach, 27 mei 1988. De zwaar vertraagde laatste trein (althans de locomotief) is net omgelopen, jargon voor het aan de andere kant plaatsen van de locomotief, en staat klaar voor vertrek. Spoorwegliefhebbers zijn druk doende het afscheidsbord van de achterkant van de machine af te halen, zodat het bord tijdens de terugrit weer op de voorzijde kan prijken. Maroldsweisach ademt de sfeer van vele decennia geleden: slechts twee perronlantaarns, een tweetal perrons die zijn gevormd uit een verhoogde laag steenslag. In de trein bereidt een deel van de reizigers zich voor op de terugweg. Herinneringen aan tijden van weleer, worden afgewisseld met stiltes, wanneer iemand de toekomst van de lijn ter sprake brengt. Maar zoals gewoonlijk: het bier, bij velen in volle kratten onder de bank, vloeit rijkelijk. Foto: Oege Kleijne.


Anno juli 2005. Het stationsgebouw staat er nog fier bij. De rails zijn hier in 2003 verdwenen, nadat nog door de privémaatschappij Waldhof tevergeefs gepoogd was hier een rendabel steenslagvervoer op gang te brengen. Strijd over de kosten van het onderhoud van de lijn hebben het vervoer uiteindelijk de nekslag gegeven. Het stationsgebouw vormt in 2005 nog de enige echt tastbare herinnering aan het spoorse verleden, maar wordt toch wat ontsierd door de drie schotels voor de ontvangst van "Sat-TV" (spreek uit: sat-teevouw). Foto: Oege Kleijne. Terug naar het overzicht, klik hier.