


Klik op de kaart om door te gaan of kies voor:
Nebenbahnen
(achtergrond en geschiedenis)
Uitleg
Via het aanklikken van gebieden op de kaart van Duitsland (hierboven)
'zoomt' u als het ware dieper Duitsland in.
Let op: alleen een aantal lijnen in Beieren
(Zuid-Duitsland) is gereed.
Klik hier voor dit overzicht.
|
Eging am See 2000 - 2005
(Deggendorf - Hengersberg - Kalteneck)

Eging am See ligt aan de vroegere Nebenbahn van Deggendorf
(ten oosten van Regensburg en ten noordwesten van Passau) via Hengersberg
naar Kalteneck. Daar sloot de lijn aan op de schitterende lokaalspoorweg
van Passau naar Freyung. In de loop van de jaren zeventig en tachtig verloren
de nevenlijnen in het oostelijke deel van het Beierse Woud hun reizigersvervoer.
En meestal niet lang daarna ook hun goederenverkeer.

Op verkenning in het oostelijke deel van het Beierse Woud was het op die
7de juli 2000 geenszins de bedoeling achter treinen aan te jakkeren. Pittoreske
stadjes en dorpjes en weidse landschappen zouden onze ogen strelen. Dat
voornemen werd ruw verstoord doordat bij het passeren van een viaduct
in Eging am See de aandacht werd getrokken door een aantal goederenwagons
(zelflossers) die voor het stationsgebouw stonden. Al na enkele minuten
klikte de camera er driftig op los, want er bleek met de wagons gerangeerd
te worden. De 294 bracht lege wagons naar de plaatselijke steengroeve
en haalde volle weer op. "Er is hier maandenlang geen trein geweest",
legde de rangeerder vriendelijk uit, "we dachten hier ook nooit meer
te komen, maar dan is er ineens weer vervoer." De man kon zelfs niet
zeggen wanneer de beladen wagens zouden worden opgehaald. Dat het hier
om een gelukstreffer moest gaan, werd dus al snel duidelijk. Al eerder
circuleerden geruchten op internet dat er sowieso niet meer op dat laatste
stukje vanaf Hengersberg gereden zou worden.
Op de bovenstaande foto staat de 294.201-9 met beladen steenslagwagens
klaar voor vertrek naar Deggendorf. Foto: Oege Kleijne.

Als Nederlandse Nebenbahnfan voelde je eigenlijk al op je klompen aan.
Als er in 2000 al nauwelijks werd gereden, zou er een wonder moeten gebeuren
om hier in juli 2005 weer een trein aan te treffen. En inderdaad: geen
trein en (dat was te verwachten) ook geen rails. Wat blijft is de herinnering...
Foto: Oege Kleijne. Terug naar het overzicht, klik
hier.
|