Of kies uit de volgende kaarten: Meer informatie op deze website over de tramlijnen Denekamp - Oldenzaal - Losser - Glane - Gronau en over Glanerbrug - Losser: -Het Twentse tingeltrammetje (1) -Het Twentse tingeltrammetje (2) -Het Twentse tingeltrammetje (3) -Belevenissen rond het laatste
restje van een opbraak Externe website over lijnen in de omgeving de bovengenoemde tramlijnen Een website over restanten van spoor- en tramlijnen in Nederland met onder andere een uitgebreide bijdrage over de reactivering van Enschede - Glanerbrug - Gronau. Op het spoor van restanten van de lokaalspoorlijn Enschede Noord - Oldenzaal E.O. Meer weten over de historie van Losser? De Stichting Historische Kring Losser heeft een informatieve website samengesteld. Met (onder meer) een overzicht van de publicaties van deze actieve stichting. Klik hier.
|
|||||||
Glanerbrug - Losser Tractie: Gesloten: Oldenzaal - Oldenzaal Bentheimerweg De goederendienst tussen Oldenzaal en Denekamp werd met ingang van 23 juli
1942 gestaakt wegens de vordering van rails door de Duitsers. Ook de lijn
naar Denekamp behoorde kennelijk tot de verbindingen die 'gemist konden worden'.
|
|||||||
Glanerbrug - Losser
In 1947 kwamen deze plannen in de openbaarheid. Het gemeentebestuur van
Losser zag weinig in de heropening van de oude tramlijn dwars door het dorp,
maar toonde begrip voor de problemen van de bedrijven langs de lijn. Even
overwoog men nog de lijn om te leggen, maar dat stuitte op financiële bezwaren.
De tram hoefde dan niet dwars door het dorp en de aanlegkosten zouden ook
nog eens lager uitkomen, want de nieuwe lijn was aanzienlijk korter dan de
oude.
Eind 1948 ging de eerste spade de grond in. Met tweedehandse rails en dwarsliggers
ging de NS aan het werk. Alleen nog het stukje grond van landbouwer H. Dijkhuis
vormde een obstakel. Noodgedwongen moest de aanleg worden gestaakt of een
creatieve oplossing worden gevonden. En dat gebeurde. De lijn werd doodgemoedereerd
om het stukje grond heen gelegd. Net als in de beginjaren van 'het spoor'
toen men in Delft bij de eerste doorgaande spoorlijn om het land van een procederende
eigenaar heenging en het legendarische Laantje
van Van der Gaag ontstond. |
|||||||