Terug naar de kaart van Nederland!
Of kies uit de volgende kaarten:
Noord-Nederland
Noord-Holland
Oost-Nederland
Zuid-Nederland
Meer IJmuider lijn
(op deze website)
Terug naar deel
1
De laatste
trein naar IJmuiden?
Roelof Hamoen beschrijft de laatste rit op Haarlem - IJmuiden met 'mat
46'.
Externe informatie:
'De IJmuider Spoorlijn, zo was het' hebben geschreven. ISBN: 9072275713.
-Tekeningen van emplacementen
Schematische tekeningen van sporensituaties van
de IJmuider lijn anno 1975 zijn te vinden op deze
site van Sven Zeegers. Op dezelfde site besteedt hij ook aandacht
aan de beveiliging van de stations Santpoort-Noord
en Beverwijk.
Rondom de
IJmuider lijn
Voor uitstapjes,
evenementen en
toeristische tips:
De website van de gemeente
Velsen, waaronder ook IJmuiden inmiddels ressorteert.
Met dank aan:
-Wytze Wijbenga (Beverwijk)
-Bart Peters (Hengelo - Ov.)
-Peter-Paul van Birgelen
|
|
|
De (IJmuider) vislijn (2)
(vervolg van deel 1)
Niet alleen heeft de IJmuider lijn in haar
bestaan een belangrijke rol gespeeld bij de export van zeebanket. Ook voor
de aanvoer van diverse (maritieme) zaken werd de lijn gebruikt: voor de voorziening
van schepen tot en met de aanleg van de pieren van IJmuiden.
Door Roelof Hamoen en Oege Kleijne
Dat laatste gebeurde van 1961 tot
1966. Zo'n 1,6 miljoen ton breuksteen werd in 1650 goederentreinen uit België
aangevoerd In die periode beschikte IJmuiden nog over een omvangrijk net aan
industriespoorlijnen en spooraansluitingen. Overigens zijn vele stukjes raccordement
nog steeds zichtbaar in sommige kaden en bij sommige bedrijven.
De opkomst van de vrachtauto en de weinig
flexibele opstelling bij de NS in de jaren zestig en zeventig veroorzaakten
een constante daling van de inkomsten uit het goederenvervoer in en om IJmuiden.
IJmuiden bezat een uitgebreid netwerk van industrielijnen. Hier loc 2253
met ledige platte wagens op het raccordement langs de Duinweg op 25 mei 1981.
Foto: Roelof Hamoen.
Opheffing vistreinen
Dat de trein voor de export van vis en andere zeelekkernijen een belangrijke
rol speelde, bleek ook uit het omvangrijke visstation dat sinds 1915 beschikte
over drie overdekte laadperrons. Dit station werd tijdens de Tweede Wereldoorlog
vernield.
Reden de vistreinen in de jaren zestig en zeventig nog vrijwel elke dag, in
de jaren tachtig reden die nog slechts om de dag. Uiteindelijk bleef er slechts
één enkele vistrein over: de lege wagons werden meestal op woensdag
aangebracht en vervolgens aanvaardden ze hun reis naar het Italiaanse Chiasso
op zaterdag.
De dalende inkomsten uit dit visvervoer leidden uiteindelijk tot de opheffing.
De laatste vistrein reed in 1995, nadat al in 1994 het geregelde visvervoer
naar Chiasso over de IJmuider lijn was gestaakt.
De vistrein naar Chiasso komt op 21 februari 1987 met loc 2215 binnen te
Santpoort-Noord. Het linker spoor is reeds buiten dienst en het sein is afgekruist
en doet dus ook geen dienst meer. Foto: Roelof Hamoen.
De laatste 2200 in bruine tooi (2275) rijdt richting Santpoort-Noord ter
hoogte van de vroegere halte Velsen-Zeeweg op 16 april 1994. Links het vroegere
haltegebouw. Foto: Roelof Hamoen.
De afbraak
Al enkele maanden na staking van het reizigersverkeer begonnen de NS met de
sloop van de bovenleiding. Niet lang daarna volgde ook een van de twee sporen,
zodat er een enkelsporige lijn overbleef.
Kort na de opheffing van de reizigersdienst door de NS, begon de verwijdering
van de bovenleiding, zoals hier tussen Velsen-IJmuiden-Oost en IJmuiden-Casembrootstraat
op 1 december 1983. Foto: Roelof Hamoen.
Onzekere toekomst
Pas nadat Lovers ook alweer van het toneel verdwenen was, liet Rail Infra
Beheer uit bezuinigingsoverwegingen een wissel in Santpoort-Noord weghalen
waar de IJmuider lijn op de spoorlijn Haarlem - Beverwijk aansloot. Zodoende
verwijderde men letterlijk de verbinding met de rest van het spoorwegnet.
Of er ooit nog een trein zal rijden op de lijn is de vraag. Volgens een
artikel van freelance journalist Jo Janssen bestaan er plannen
om in IJmuiden op de plaats van de huidige lijn woningbouw te plegen en
op delen van de IJmuider lijn de zogenoemde Zuid-Tangent aan te leggen,
een busbaan naar Schiphol. Maar misschien dat er ooit toch nog railvervoer
terugkeert in IJmuiden, als de Zuidtangent een succes wordt en de bussen
worden vervangen door sneltrams.
Velsen-IJmuiden-Oost - Beverwijk
Van de vroegere spoorlijn Velsen-IJmuiden-Oost - Beverwijk is in Velsen-Noord
nog een belangrijk gedeelte in gebruik gebleven als industriespoor voor de
Hoogovens (nu Corus), staan er nog enkele wachterswoningen, maar herinnert
verder nog weinig aan de belangrijke spoorse activiteiten van voor de ingebruikneming
van de Velser spoortunnel.
Vertrekstaat van het station Haarlem uit de dienstregeling 1971/1972
voor onder meer de lijn naar IJmuiden. Klik op de foto voor een vergroting.
Scan: Peter-Paul van Birgelen.
|
In de 'keertijd' (de
tijd tussen aankomst en vertrek) verschalkte het treinpersoneel niet zelden
een visje. IJmuiden, 4 augustus 1976, treinstel 882. Foto: Roelof Hamoen.
"Visje
pikken, natuurlijk"
De personentreinen stonden
- om het maar eens in jargon te zeggen - een klein half uur over in IJmuiden.
Voldoende om ook eens even een 'vissie te pikken'. Het treinpersoneel haalde
soms een lekkerbekje bij het stalletje net over de overweg in IJmuiden en
degenen die
er bekenden hadden, 'regelden' een maaltje vis op de veiling. Voor een zacht
prijsje kregen ze 'restantjes' en bij velen liep het water alleen al bij de
gedachte uit de mond. Vooral op vrijdag nam - kennelijk naar goed katholiek
gebruik - het treinpersoneel regelmatig 'voor het halve rayon Haarlem' vis
mee.
Via hun connecties wisten ze goedkoop aan maaltjes te komen die inderdaad
aan collega's werden doorgegeven. Of de vis de huiskamertafel bij moeder-de-vrouw
haalde, was niet altijd met zekerheid te zeggen. Zeker als er haring bij was,
lonkte het zeebanket en was die verorberd voordat de dienst goed en wel was
afgelopen. Hetzelfde ritueel deed zich voor bij de bemanning van de goederentreinen,
die meestal uit koelwagens met vis bestonden. Het wachten op het laden of
op de komst van de vrachtbrieven bleek heel nuttig te besteden op de visveiling.
Het treinpersoneel ging op verkenning uit op de veiling ('Hé kijk, een haai!'),
maakte een praatje en een 'regelde een maaltje voor een zacht prijssie'. Machinisten
bleken ook meesters in het netwerken. Ze bestelden soms de vis al een week
van tevoren, 'want verser dan hier kan je ze nergens anders krijgen'.
De
laatste rit... per trein
Wie in de regio Haarlem de naam Westerveld hoort, denkt zeker niet
aan een station, maar aan de begraafplaats en het crematorium met die naam.
Het station Driehuis-Westerveld lag en ligt pal voor de ingang van dit centrum
van verdriet. Niet zelden waren in de trein passagiers te zien die in stemmig
zwart gekleed waren. Hun reisdoel was dan duidelijk. Deze begraafplaats annex
crematorium kreeg ook nationale bekendheid door belangrijke Nederlanders die
hier hun laatste rustplaats vonden door crematie of begrafenis, onder wie
vliegtuigbouwer en -pionier Anthony Fokker (1890-1939), architect Hendrik
Petrus Berlage (1856-1934) en last but not least de bekende schrijver
Eduard Douwes Dekker alias Multatuli (1820-1887).
Bron: Find A Grave.
Voor de begrafenissen of crematies van deze illustere overledenen zullen
zeker extra treinen hebben gereden naar de 'begrafenishalte' Driehuis-Westerveld.
De incidentele inzet van die extra treinen moet - naar verluidt - tot
het einde van de jaren zestig hebben geduurd, althans dat meldden machinisten
en conducteurs. En volgens die zelfde 'overleveringen' zouden ook sommige
overledenen in hun testament te kennen hebben gegeven hun laatste rit
per trein te willen maken, een wens die vroeger gehonoreerd werd. Over
die speciale treinen is weinig bekend. J.C. de Jongh meldt in Op
de Rails van november 1983 dat Westerveld in 1890 een eigen spooraansluiting
inclusief een eigen begrafenisstation kreeg. Speciale begrafenistreinen
werden ingelegd tussen een speciaal rouwstation aan de De Ruyterkade in
Amsterdam en Westerveld. Speciale wagons - zogeheten katafalkwagens -
vervoerden de kist met het stoffelijke overschot. De naam kataflakwagen
(leg de klemtoon op 'falk') is afgeleid van de verhoging waarop lijkkisten
worden geplaatst. Het rouwstation Westerveld heeft vermoedelijk tot 1911
als zodanig dienst gedaan.
Zeker is wel dat de gewone treinen tot aan de opheffing in 1983 regelmatig
druk waren tot Driehuis-Westerveld om vervolgens bijna leeg door te rijden
tot het eindpunt.
Een eigen visstation
Speciaal ten behoeve van de visverwerkende bedrijven en de visveiling is achter
het reizigersstation IJmuiden een emplacement inclusief visstation aangelegd.
Voor zover bekend was dit het enige in zijn soort in Nederland. Dat IJmuiden
een eigen visstation kreeg is niet verwonderlijk. De visveiling en de visserijhaven
behoren tot de grootste van Europa en het ontstaan van deze haven en de veiling
waren onlosmakelijk verbonden met de aanleg van het Noordzeekanaal. Bron:
Westfries Museum.
Speciale koel- en vrieswagons van Interfrigo werden ingezet voor vervoer
van vis naar met name Italië, zoals hierboven te zien is. IJmuiden,
25 mei 1981. Foto: Roelof Hamoen.
De wagons reden in een vaste omloop en IJmuiden vormde het beginpunt.
Let op de schrijfwijze. De eerste letters worden gevormd door een L en
een j. Foto: Roelof Hamoen.
Het eigen visstation bezat zelfs een overkapping. IJmuiden,
25 mei 1981. Foto: Roelof Hamoen.
Foto's boven en onder:
Het vervoer van zeebanket vormde het gedurende het actieve bestaan van
de IJmuider lijn een van de belangrijkste inkomstenbronnen tot op het
laatst toe. Hier loc 2202 op 27 juni 1983. Foto's: Oege Kleijne.
|
|