Geschiedenis van de Noord-Friese lokaalspoorlijntjes in
vogelvlucht (1901 - 1929) Over Noord-Friese lijntjes en de dingen die voorbijgaan
(1)
Van het ooit zo omvangrijke lokaalspoor in Noord-Friesland,
vroeger eigendom van de Noord-Friesche Locaal-Spoorwegmaatschappij, is
anno 2013 weinig meer over. De sporen liggen in nog in delen van Leeuwarden.
Door Oege Kleijne
De toekomst van dat laatste stukje 'Noord-Friese'
lijkt onzekerder dan ooit. Toch gloort er enige hoop getuige de plannen
van de Stichting NFLS. Alleen is nog niet duidelijk wie dat zal betalen.
Ook hier gaat het dus weer om geld, net als bij de aanleg van het allerlaatste
stukje van de Noord-Friese lijn van Metslawier naar Anjum.

Een schitterende foto van HSM-locomotief 1059 en rijtuig
1065 aan het eindpunt Anjum. Het is duidelijk, iedereen poseert. Vermoedelijk
het voltallige personeel van het station, inclusief de meid (in het witte
schort). Links loeren jongens achter het hek en rechts, tussen de loc
en het rijtuig, kijkt een meisje naar het voor die tijd ongetwijfeld spannende
gebeuren. Fotograaf: Jacob Mosselman, Stichting Fotografie Willem Kamminga,
Dokkum.
Nauwelijks rendabel
De NFLS, de Noord-Friesche Locaal-Spoorwegmaatschappij,
met haar lijnen in het uiterste noorden van Friesland, is slechts een
korte tijd in haar bestaan winstgevend geweest. De hoge verwachtingen
van het reizigersvervoer kwamen niet uit. En misschien is dat ook niet
zo verwonderlijk. De gebieden boven Leeuwarden bezaten, zeker in de tijd
van de opening, geen al te hoge bevolkingsdichtheid. In vroeger tijden
dachten de autoriteiten niet vanuit dat perspectief. Veeleer zou een dergelijke
spoorlijn welvaart brengen en kwamen er nieuwe bewoners en daarmee nieuwe
treinklanten. Die vlieger ging voor de NFLS maar zeer gedeeltelijk op.
Vooral het goederenvervoer bleek de inkomstenbrenger.

Een prentbriefkaart van het station en de naastgelegen veiling van
Sint-Anna Parochie. De aardappelen staan in zakken hoog opgestapeld klaar
voor verzending. De foto is vermoedelijk in de jaren twintig van de vorige
eeuw genomen. Verzameling: Wietse Hoekstra.
Touwtrekken
Maar voordat de Noord-Friesche Locaal-Spoorwegmaatschappij
opgericht werd (31 mei 1899), waren tal van plannen de revue gepasseerd. Spoorlijnen
naar Oostmahorn, Hantum, via Metslawier naar Drachten. Alle hadden ze gemeen
dat ze stuitten op onuitvoerbaarheid of plaatselijke of regionale bezwaren.
Het touwtrekken om een spoor- of tramlijn was heel gebruikelijk in die dagen.
Maar het verkrijgen van subsidies en voldoende aandeelhouders was een heel
ander verhaal. Eind 19de eeuw werd de maatschappij opgericht met als taak
niet alleen de aanleg, maar ook de exploitatie van lijnen ten noorden van
Leeuwarden.
Een van de weinig nog overgebleven foto's van Tzummarum uit de jaren tien.
Het personeel poseert, de locomotief is neergezet. Tzummarum, rond 1913, loc
HSM-1051. Fotograaf onbekend; verzameling Wietze Hoekstra.
De aanleg
Het overgrote deel van het
lijnennet van de NFLS kreeg in ongeveer vijf jaar gestalte. Tussen 1900 en
1904 kwamen de lijnen Leeuwarden - Metslawier, Stiens - Tzummarum - Harlingen
en Tzummarum - Franeker Halte in exploitatie. Pas vele jaren later slaagde
de NFLS erin het laatste deel, Metslawier - Anjum, te verwezenlijken. In totaal
omvatte het net 84 kilometer spoorlijn.
Vooral over de reden van de aanleg van Metslawier -
Anjum is relatief weinig bekend. Doortrekking van de lijn naar de Lauwerszee
zou voor de hand hebben gelegen, maar het bleef bij het betrekkelijk kleine
Anjum dat in die tijd slechts enkele honderden inwoners bezat - veel te weinig
om een rendabele reizigersdienst te waarborgen.
Een reclamefoto voor een meubelfabriek in Franeker zo rond 1930. Links
onder het station Franeker Halte, ooit bedoeld als tijdelijk station, omdat
de lijn naar Franeker SS (aan de lijn Leeuwarden - Harlingen) doorgetrokken
zou worden. Van een verlenging is het echter nooit gekomen. Fotograaf onbekend;
verzameling: Lolke Visser.
Exploitatie
De exploitatie van de spoorlijnen werd eerst door
de NFLS zelf verzorgd. Daartoe werden stoomlocomotieven en rijtuigen besteld.
In Stiens verrees een locomotiefloods waarvanuit de exploitatie in hoofdzaak
werd verzorgd. Ook grotere reparaties werden in deze loods annex werkplaats
doorgevoerd. In de loop der jaren, maar zeker ook in het begin, ondersteunden
ook plaatsen als Ferwerd, Dokkum en Tzummarum de werkplaats in Stiens. Toen
de lijn eenmaal was doorgetrokken tot Anjum gold deze plaats ook als dependance
en werd er een locomotiefloods geplaatst die er nog altijd staat.
Goederenvervoer
Vielen de inkomsten uit het reizigersvervoer nogal tegen, bij het vervoer
van goederen kreeg de NFLS de wind aanvankelijk mee. De vele landbouwproducten
vonden hun weg naar verre oorden en streken via het lokaaltje. Maar het
vervoer van landbouwproducten volgt de grillen van de natuur en kent
goede en slechte tijden. Tegenvallende oogsten leidden
al enkele jaren na opening van de eerste lijnen tot het inzicht dat de
exploitatie beter door anderen verricht kon worden. Zo kon immers het
ondernemersrisico vrijwel helemaal worden overgeheveld op een exploitant.
De Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM) bleek bereid die exploitatie
te verzorgen, te beginnen in 1905.

Anjum 1913 met loc NFLS-1057. Een echte nieuwsfoto in die tijd, omdat
hier de aanleg van het laatste stuk tussen Metslawier en Anjum op de gevoelige
plaat werd vastgelegd. De komst van de fotograaf was in die tijd iets
heel bijzonders. Het werk werd even gestaakt en iedereen ging er eens
even echt voor staan. Fotograaf Jacob Mosselman, Stichting Fotografie
Willem Kamminga, Dokkum. Verzameling: Wietze Hoekstra.
Eigen locomotieven
De exploitatie van de lijnen werd aanvankelijk verzorgd
door eigen locomotieven en rijtuigen, die bij de overname van de exploitatie
door de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM) in eigendom naar
deze exploitant waren overgegaan. Tot 1928 is Stiens begin- en eindpunt
van vrijwel alle treindiensten geweest. De NFLS en later ook de HSM onderhielden
ruwweg een twee-uursdienst per richting. Op marktdagen reden extra treinen
voor de markten in Leeuwarden of Dokkum. Gedurende een aantal jaren werd
de frequentie tussen Sexbierum en Harlingen verminderd vanwege de hoge
bijdrage die de HIJSM voor het medegebruik van de spoorlijn tussen Koetille
en Harlingen moest betalen aan de concurrerende Maatschappij tot Exploitatie
van Staatsspoorwegen (SS).

Even poseren. Vermoedelijk is deze foto - voor die tijd van een sublieme
kwaliteit - door dezelfde fotograaf genomen als die met loc NFLS-1057,
want ook deze plaat toont de aanlegactiviteiten. Anjum, 1913. Fotograaf
Jacob Mosselman, Stichting Fotografie Willem Kamminga, Dokkum. Verzameling:
Wietze Hoekstra.
Franeker zonder omrijsporen
Aanvankelijk bestond het plan de lijn Tzummarum - Franeker te laten aansluiten
op het station van de SS in die plaats. De kosten van de overbrugging
van de Harlinger Trekvaart (later het Van Harinxmakanaal) nekten dit voornemen.
Om die reden was er te Franeker Halte (de naam gaf al aan dat die halte
niet als eindpunt was bedoeld) geen omrijspoor. De eerste jaren hebben
de treinen dus vermoedelijk geduwd teruggereden naar Tzummarum of zijn
daar geduwd begonnen.
Redelijk rendabel
De jaren tien en een groot deel van de jaren twintig
van de vorige eeuw waren de meest succesvolle voor de Noord-Friese lijnen.
De winsten waren redelijk, maar bepaald niet overdadig. Tot 1925 was de rentabiliteit
bevredigend. Daarna ging het gestaag bergafwaarts. In 1928 werd er voor het
laatst winst gemaakt.

Drukte te Stiens met links de 1711 met een goederentrein naar Dokkum en
rechts een loc serie 7700 met een trein richting Tzummarum. 13 september 1951.
Foto: Klaas Okkinga.
Lees verder op deel 2.
|
Alles weten over de geschiedenis
van het Noord-Friese spoor?
Wie kent niet het beroemde Dokkumer lokaaltje of beter: de Noord-Friese
lokaalspoorwegen? In oktober verschijnt het 512 pagina's dikke boek over
de Noord-Friesche Locaal Spoorwegmaatschappij en de tramwegen in Noord-Friesland.
Het is een echt standaardwerk geworden voor iedereen die interesse heeft
in streekgeschiedenis, spoor- en tramwegen en autobusdiensten. Interesse?
Meer informatie is te vinden op de website van Uitgeverij
Gegarandeerd Ongeregelmatig. Klik daar dan op de voorpagina van het
boek en een voorbeeldhoofdstuk verschijnt.
____________________________

Loc 7717 staat gereed te Stiens
(nog met perronkapje) voor een rit richting Tzummarum op 27 mei 1950.
Na de Tweede Wereldoorlog was deze serie veel op de westelijke tak van
de Noord-Friesche te zien. Bovendien was deze locomotiefserie, vanwege
de wat lagere asdruk, ook toegelaten op de tramweg van Mooie Paal naar
Beetgumermolen. Overigens is een machine uit de serie 7700 (de 7742) voor
het nageslacht bewaard gebleven bij de Stoomtram Hoorn - Medemblik. Foto:
Klaas Okkinga.
Geschiedenis in 't kort
Leeuwarden - Anjum
Lengte: ca. 46 kilometer
Stations en halten:
Leeuwarden-Halte, Jelsum, Cornjum, Britsum, Stiens, Finkum, Hijum, Hallum,
Marrum-Westernijkerk, Ferwerd, Blija, Holwerd, Ternaard, Hantum, Dokkum-Aalsum,
Metslawier, Morra-Lioessens, Anjum.
Opening:
-Leeuwarden - Stiens - Ferwerd:
22 april 1901
-Ferwerd - Dokkum - Metslawier:
2 oktober 1901
-Metslawier - Anjum:
28 augustus 1913
Staking reizigersdienst:
-Dokkum-Aalsum - Anjum:
15 mei 1935
-Leeuwarden - Dokkum-Aalsum:
1 juli 1936
Staking goederendienst:
-Dokkum-Aalsum - Anjum:
27 juli 1942.
Hantum - Dokkum:
1 januari 1974; de laatste goederentrein reed al op 31 maart 1972 tussen
Hantum en Dokkum.
Stiens - Hantum:
1 januari 1974 (los- en laadplaatsen, het contractvervoer bleef tussen
Stiens en Holwerd)
Leeuwarden - Stiens:
1 januari 1974 (los/laadplaats), het contractvervoer bleef tot 1998.
Opbraak:
Dokkum - Anjum:
Onbekend. Vermoedelijk in 1943.
Hantum - Dokkum:
Voorjaar 1974.
Holwerd - Hantum:
onbekend, vermoedelijk tussen september 1978 en juli 1979. Mogelijk
is het gedeelte Ternaard - Hantum eerder opgebroken. In ieder geval lagen
er in augustus 1978 nog rails in Ternaard.
Stiens - Holwerd:
Afbraak ergens tussen september 1978 en juli 1979.
Leeuwarden - Stiens:
1999/2000 niet meer berijdbaar door verwijdering rails uit overwegen.
Opbraak in 2011 (Vliegveld Leeuwarden - Stiens).
De laatste trein reed op 28 februari 1997. Dit was een Talent-treinstel
van Talbot dat voor promotiedoeleinden in Nederland rondreed.
Stiens - Tzummarum - Harlingen
Lengte: ca. 28 kilometer
Stations en halten, bijzondere plaatsen:
Vrouwbuurtstermolen, Vrouwenparochie, Langhuisterweg, Sint-Annaparochie, Koudeweg-Halte,
Sint-Jacobiparochie, Mooie Paal Aansluiting (aansluitpunt met lijn naar Beetgumermolen
- kilometer 13.615), Minnertsga, Firdgum, Tzummarum, Oosterbierum, Sexbierum-Pietersbierum,
Wijnaldum, Midlum-Herbaijum, Koetille, Harlingen.
Opening:
-Stiens - Tzummarum:
2 december 1902
-Tzummarum - Midlum-Herbaijum:
1 oktober 1903
-Midlum-Herbaijum - Harlingen:
2 mei 1904
Staking reizigersdienst:
Tzummarum - Harlingen: 15 mei 1935
Stiens - Tzummarum:
15 mei 1936
Staking goederendienst:
Midlum-Herbaijum - Harlingen:
11 januari 1938
Tzummarum - Midlum-Herbaijum:
30 november 1942
Minnertsga - Tzummarum:
7 december 1961
Stiens - Minnertsga:
28 mei 1972
Opbraak:
Midlum-Herbaijum - Harlingen:
ca. 1942.
Tzummarum - Midlum-Herbaijum:
7 januari 1943 opbraak voltooid.
Minnertsga - Tzummarum:
1964.
Stiens - Minnertsga:
onbekend, vermoedelijk 1978/1979
Tzummarum
- Franeker Halte
Lengte: ca. 7 kilometer
Stations en halten:
Tzummarum, Dongjum, Franeker-Halte Opening:
1 oktober 1903
Sluiting reizigersdienst:
8 oktober 1933 Sluiting goederendienst:
15 mei 1935
Opbraak:
1936.

Dongjum, tussen Franeker en Tzummarum. Het gebouw -
anno 1973- herinnert aan betere tijden. Tot 1933 deed dit station dienst
in het reizigersverkeer. Foto: Oege Kleijne.
|