![]() |
|||||
Of kies uit de volgende kaarten:
Meer informatie op deze website over de tramlijnen Denekamp - Oldenzaal - Losser - Glane - Gronau en over Glanerbrug - Losser: -Het Twentse tingeltrammetje (1) -Het Twentse tingeltrammetje (2) -Het Twentse tingeltrammetje (3) -Belevenissen
rond het laatste restje van een opbraak Externe website over lijnen in de omgeving de bovengenoemde tramlijnen Een website over restanten van spoor- en tramlijnen in Nederland met onder andere een uitgebreide bijdrage over de reactivering van Enschede - Glanerbrug - Gronau. Op het spoor van restanten van de lokaalspoorlijn Enschede Noord - Oldenzaal E.O. Meer weten over de historie van Losser? De Stichting Historische Kring Losser heeft een informatieve website samengesteld. Met (onder meer) een overzicht van de publicaties van deze actieve stichting. Klik hier. |
![]() |
||||
Denekamp - Oldenzaal - Losser - Gronau Het Twentse tingeltrammetje (2) Ook op Duits gebied ontstonden allerlei problemen. De Pruisische autoriteiten
kwamen met strenge eisen. De aanvankelijk geplande route langs de Losserse
straat in Gronau werd afgewezen, waardoor ook een mooie aansluiting nabij
het hoofdstation van de Pruisische spoorwegen in die plaats niet kon doorgaan.
'Höllandische Bahn' De NWSM koos voor een eigen station dat bijna een kilometer verwijderd was van het hoofdstation in Gronau. Het kreeg de naam 'Holländische Bahn'. Door alle tegenslagen en nieuwe eisen van Duitse zijde kon pas in de zomer van 1902 met de aanleg van de rails begonnen worden. Opening Pas op 18 juli 1903 werd de lijn over de gehele lengte feestelijk ingewijd.
De dag daarna ging de dienst van start met vijf treinenparen. Althans op het
Nederlandse deel. De Duitsers gaven nog geen toestemming voor het 1,6 kilometer
lange deel op hun grondgebied. Vermoedelijk voldeden de locomotieven van de
zogeheten dierenserie (alle locs kregen de naam van een dier) niet aan alle
eisen. De Pruisische autoriteiten moeten de hand over het hart hebben gehaald,
want de tweede dag na de opening werden de treinen wel toegelaten. Als gevolg van de 'knip' in Oldenzaal werd de verbinding in twee delen geëxploiteerd:
Oldenzaal - Gronau en Oldenzaal - Denekamp. Exploitatie door HSM De exploitatie
werd verricht door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM). Deze
stelde de locs ter beschikking en lokaalspoorwegrijtuigen die ook dienst deden
op de lokaalspoorweg tussen Oldenzaal en Enschede via Lonneker. Na enkele jaren waren deze 'kinderziekten' hersteld en waren vooral de dwarsliggers in de bogen vervangen door betere exemplaren die ook in een stevig grind- of zandbed werden gelegd. Het 'tingeltrammetje', zoals het in de streek genoemd zou zijn, deed het goed. Veel arbeiders en zelfs de eerste dagjesmensen maakten van de verbinding gebruik en het goederenvervoer ontwikkelde zich redelijk. Meestal werden de wagons met de reizigerstrams meegegeven. |
Geschiedenis in vogelvlucht Oldenzaal - Denekamp (zie voor de lijn Oldenzaal - Gronau en de verbindingsboog bij Oldenzaal deel 1) Lengte: Nederlandsch-Westfaalsche Stoomtram-Maatschappij (NWSM) tot
1 januari 1936, daarna in het bezit van de Staat der Nederlanden;
per 1 januari 1938 Nederlandsche
Spoorwegen. Opening (feestelijk): Oldenzaal - Oldenzaal-Bentheimerstraat: Stations en halten: Lokaalspoor- en tramwegen Tot 1878 moesten alle spoorwegen en het materieel daarop in Nederland aan dezelfde eisen voldoen. Elke stukje baanvak bezat eigen seinen en bewaking. Daarna maakte de wetgever het mogelijk een goedkopere variant aan te leggen: de lokaalspoorweg. Minder strenge eisen Eenvoudige spoorwegen Na 1880 kwam de wettelijke mogelijkheid tot het aanleggen van een tramweg:
een spoorweg nagenoeg zonder eisen van beveiliging, maar met een lage maximumsnelheid
en ook beperkende regels waar het ging om de zwaarte van de treinen (trams).
Speciaal materieel Dat er speciaal materieel voor hoofd-, lokaal- en tramwegen is ontworpen,
vormt de reden dat de meeste mensen bij een tram zich iets anders voorstellen
dat een juridische indeling van een baanvak.
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |