
Terug naar verhalen in zwart-wit
Lotgevallen van
een laatste
goederentrein
De laatste trein naar IJmuiden?
Herinneringen aan de Noord-Friese
Herinneringen aan de Veenendaallijn
Het laatste restje van een opbraak
(Glanerbrug - Losser)


Meer informatie op deze website:
-Een korte historie met een beschrijving van de lijn is ook op deze website
opgenomen.
Klik hier en lees over de IJmuider
vislijn.
|
De
laatste reizigerstrein
naar IJmuiden?
Door Roelof Hamoen
Gelukkig is de sluiting van een spoorlijn
in Nederland een zeldzame gebeurtenis. In de pakweg 25 jaar dat ik als
spoorweghobbyist actief ben, viel het doek voor Haarlem-IJmuiden (24 september
1983), Simpelveld-Kerkrade Centrum (28 mei 1988) en de grenstrajecten
Enschede-Gronau, Nijmegen-Kranenburg en Schin op Geul-Aken West (resp.
26 september 1981/ 1 juni 1991 / 30 mei 1992).
Een belangrijke reden voor de teloorgang van de trein
in IJmuiden was het schrappen van de doorgaande sneltreinen naar Amsterdam
in het begin van de jaren zeventig. Een plan voor de doortrekking naar
het strand of een nieuwe woonwijk is nooit uitgevoerd. Voor de meeste
IJmuidenaren lag het spoor 'te ver weg'; de bus kwam dichter bij de voordeur.

Naarmate de laatste dag van de reizigersdienst vorderde kwamen steeds
meer belangstellenden en buurtbewoners afscheid nemen. Ieder op zijn of
haar eigen wijze. Foto: Oege Kleijne.
Dubbel afscheid
Met de laatste personentrein op de lijn naar IJmuiden werd een dubbel
afscheid gevierd, want ook het treinstel 676 reed zijn laatste rit. Het
type materieel 46 zou daarna niet meer in de normale dienst in
Noord-Holland verschijnen. Aangezien ik de laatste rit per se wilde meemaken
en mijn woonplaats Bodegraven natuurlijk niet meer per trein bereikt kon
worden na terugkeer in Haarlem, moest een alternatief worden bedacht.
Dankzij het net gehaalde rijbewijs, kon de Talbot stationcar van pa worden
ingezet. Zonder brokken werd het station van Haarlem, met een collega-hobbyist
uit de buurt als passagier, ruim op tijd bereikt.
ROVER
Omdat Neelie (toen nog:) Smit-Kroes als minister van verkeer flink aan
het bezuinigen was op het openbaar vervoer, verwachtten we wel een paar
spandoeken. Inderdaad stelde de lokale afdeling van ROVER bij het 'IJmuidense
kopspoor' de dramatische vraag: 'Is dit het begin van het einde?' Ook
de OR en de vakbonden lieten hun bezwaren horen. Als reizigers meldden
zich vooral hobbyisten, een paar trouwe 'gewone klanten' en journalisten.
Op een kop van het mat 46-stel was de nationale driekleur opgehangen met
- keurig! - uitsparingen voor de frontlampen. Aan de achterzijde hing
een rouwbord van Rover.
Geen rouwstemming
In de trein was van een rouwstemming geen sprake. De passagiers waren
eerder uitgelaten. Bij sommigen kreeg baldadigheid de overhand: ten minste
driemaal kwam de trein onvrijwillig tot stilstand doordat aan de noodrem
was getrokken. Bij de halte Julianakade werd daarom de ketting van de
noodrem doorgeknipt en werd onder de vloer een kraan van de remleiding
dichtgedraaid.
Grafrede
Tussen Santpoort Noord en IJmuiden waren vooral bij de overwegen buurtbewoners
op de laatste voorstelling afgekomen. De machinist beantwoordde het gezwaai
met getoeter. In IJmuiden groepeerden de reizigers - bijna iedereen ging
mee terug - zich rond een prominent lid van Rover met een megafoon die
een 'grafrede' hield. De trein zelf kwam onder een spervuur van flitslicht
te liggen.
Souvenirjacht
Op de terugreis openden enkele souvenirjagers de jacht op onderdelen van
het aanstaande slooptreinstel. In trek waren vooral de draaibare bolletjes
met vloeibare zeep in de WC's, de bordjes met teksten en de foto's van
landschappen boven de banken. Ook buiten was nog genoeg te beleven: overal
zwaaiende mensen en op het perron van Santpoort Noord een wedstrijdje
met jongeren die bij het vertrek zo vaak mogelijk op de treeplanken sprongen.
Extra trein
In Haarlem vervolgde de 676 zijn laatste rit om kwart voor twee als extra
trein naar Amsterdam CS, met aan boord een handvol reizigers. Maar net
voor het vertrek lukte het mijn collega-hobbyist nog zijn kaartje door
de conducteur te laten afstempelen. Want de controle was er een beetje
bij ingeschoten...
Op dat moment konden we nog niet bevroeden dat Haarlem-IJmuiden nog heel
vaak de voorpagina's zou halen. Niet alleen met de vergeefse strijd voor
het behoud van de vistrein, maar vooral door Peter Sul en zijn Lovers
Rail. Zijn avontuur is voorbij, maar nu staat de HIJSM (Haarlem-IJmuiden
Spoorweg Maatschappij) in de startblokken. Wie weet, kunnen we binnenkort
met museummaterieel toch weer van Haarlem naar IJmuiden. |

Reizigersvereniging ROVER hekelt het afbraakbeleid van de toenmalige
minister Smit-Kroes. Een affiche op station IJmuiden. Foto: Oege Kleijne.

Vlak voor het vertrek van het treinstel 676 als laatste trein van Haarlem
naar IJmuiden, laat ROVER nog even weten wat deze reizigersvereniging
van het rijksbeleid vindt. Foto: Roelof Hamoen.

Gehoord in IJmuiden, maar niet in Den Haag: het protest van ROVER bij
de laatste personentrein van de NV Nederlandse Spoorwegen naar Haarlem.
Foto: Roelof Hamoen.

Eigenlijk moest de vlag halfstok, maar zo kun je ook rouwen... Foto:
Roelof Hamoen.

Na een paar onterechte noodremmingen werd besloten de noodrem buiten
werking te stellen door het kettinkje kapot te knippen. Foto: Roelof Hamoen.

Het leek op 24 september 1983 een unieke ervaring in een mensenleven: proberen
in Santpoort-Noord de allerlaatste trein van IJmuiden naar Haarlem te halen.
Lovers zou de plaatselijke jeugd later een herkansing bieden. Foto: Roelof
Hamoen.
|