
Terug naar verhalen in zwart-wit
Lotgevallen van
een laatste
goederentrein
De laatste trein naar IJmuiden?
Herinneringen aan de Noord-Friese
Herinneringen aan deVeenendaallijn
Het laatste restje van een opbraak
(Glanerbrug - Losser)


Meer informatie:
Op deze website:
Overzicht alle bijdragen Noord-Friesland
NFLS
(7):
De laatste jaren van de Noord-Friesche
NFLS (8):
De laatste jaren van de Noord-Friesche
NFLS (9):
De laatste jaren van de Noord-Friesche
NFLS (10): Anekdotes over
de Noord-Friesche
|
De laatste jaren van de Noord-Friesche (2)
Van Heiloo via Leeuwarden naar...
Stiens
Een stilleven: roestige rails, geflankeerd
door welig tierend onkruid. Alsof de laatste trein jaren tevoren had gereden.
En een lijntje dat wegliep naar een schier eindeloos, verstild landschap.
Leeuwarden Halte anno 1982. Hier raakte Hans Elzinga gefascineerd door
het laatste stukje van de vroegere 'Noord-Friese', het lijntje Leeuwarden
- Stiens. Op deze en volgende pagina's doet hij kond van zijn belevenissen
op en rond 'zijn' spoortje en vult die zo hier en daar aan met terugblikken
in de geschiedenis.
Door Hans Elzinga
Leeuwarden Halte, begin jaren tachtig. Het stationsgebouw
is weg. Doch op de een of andere manier hangt hier nog de sfeer van vroeger.
In gedachten ga je terug naar vóór 1935 en stel je je voor hoe het er hier
vroeger aan toe moest zijn gegaan. Een wachter die de bomen bedient, reizigers
die zich op het halteperronnetje opstellen in afwachting van de trein naar
huis. En even dat moment van hectiek: de trein komt aan, de bomen gaan dicht,
de seinarm schiet schuin omhoog en het fluitsignaal klinkt. De boemel zet
zich sissend in beweging, de paar rijtuigen verdwijnen snel het fraaie, serene
Noord-Friese platteland in. En de rust keert weer.
 |
Een stilleven in de Friese hoofdstad, schitterend
gefotografeerd door J.G.C. van de Meene op 4 april 1958. Zelfs toen
het stationsgebouw in de jaren zeventig werd afgebroken en het voorsein
was verdwenen, kon je hier de lokaalspoor-atmosfeer nog opsnuiven.
|
Feestelijkheden
Natuurlijk kende ik de lijn naar Stiens enigszins. Vanuit mijn woonplaats
Heiloo ging het met enige regelmaat naar de Friese hoofdstad. Op bezoek bij
opa's en oma's. De eerste, wat grondiger kennismaking gebeurde met grote haast.
In 1976 werd Heiloo opgeschrikt door een dieselloc van de serie 2200 met een
sleep wagons van de Stoomtram Hoorn - Medemblik. Navraag leerde dat deze bijzondere
trein richting Leeuwarden onderweg was om niet minder dan tien dagen lang
tussen de Friese hoofdstad en Stiens te pendelen. Aanleiding daarvoor waren
feestelijkheden ter afsluiting van het opknappen van de lijn en het ZPC-complex
in Stiens in het kader van een werkgelegenheidsproject. Dus zo snel mogelijk
de trein naar Leeuwarden genomen, want zo'n kans laat je je natuurlijk niet
ontgaan.
 |
De eerste echte kennismaking van
de Noord-Friese was tijdens de speciale ritten tussen Leeuwarden en
Stiens ter gelegenheid van de ingebruikname van het vernieuwde spoor,
een werkgelegenheidsproject, tussen beide plaatsen. Hier loc LTM 21
over de brug over de Harlinger Trekvaart in Leeuwarden op 1 mei 1976.
Foto: Hans Elzinga. |
Leeuwarden Halte
Later zou ik dus terugkeren naar Leeuwarden Halte. Inmiddels was Leeuwarden
mijn woonplaats geworden. Maar wat wist je als spoorwegliefhebber in het begin
nu helemaal van zo'n lijntje? De zwaar verroeste rails in het voorjaar zouden
je onmiddellijk doen geloven dat treinen op deze lijn voltooid verleden tijd
waren. Van aardappelcampagnes en perioden van druk goederenvervoer in het
najaar en de winter had je als inwoner van het Noord-Hollandse Heiloo geen
weet. Wel van VAM-treinen naar Den Helder en ook van materieel '46 in de spits.
Daarover wist je bijna alles.
Ernstig verknocht
Tot je op een dag het geluid van brullende dieselmotoren van een 2400 meende
te horen. Bij de lijn aangekomen was er geen trein meer te zien, maar de gladde
rails hadden de trein verraden. Sindsdien ben ik ernstig aan de lijn verknocht
geraakt, wat resulteerde in vele fietstochten in vaak verlengde middagpauzes.
Op de een of andere manier was zo'n goederentrein met toen zo'n tien tot twaalf
wagens iets bijzonders. Maar de komst van reizigersmaterieel op het Noord-Friese
lijntje ervoer je als een hoogtepunt.
De eerste keer was dat op 4 juni 1984. Leerlingen van de Technische School
hadden een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar een herkansing voor de lijn
naar Stiens. En hoe kun je zo'n project beter afsluiten dan door met de
3212 twee keer heen en weer te rijden op het onderzoeksobject?
 |
Vermoedelijk de laatste keer dat een zogenoemde Blauwe Engel
de lijn bereed. Treinstel 171 in Leeuwarden met een groep Engelsen
die lokaallijntjes en goederenspoorlijnen wilden berijden. 25 september
1987. Foto: Hans Elzinga.
|
Blauwe Engelen
Het zou niet bij die ene personenrit blijven. Het bestaan van dit restant
van het ooit zo omvangrijke Noord-Friese lokaalspoornet was zelfs tot
in het Verenigd Koninkrijk doorgedrongen getuige een Britse spoorwegclub
die met een Blauwe Engel (de 171) op 25 september 1987 de rit naar Stiens
waagde. Het was trouwens niet voor het eerst dat DE-2-en, zoals dit type
officieel bij de NS te boek stond, op de Noord-Friese te zien waren. Eerder
reden er Blauwe Engelen naar Dokkum in het kader van de zogeheten opdooiritten,
zoals in 1956.
Het spoortje naar Stiens onder de draad?
Zou het ooit elektrisch naar Stiens gaan? Nou, er bestonden wel plannen voor
een sneltram, maar van de realisering is weinig terechtgekomen. Toch waren
er tot tweemaal toe elektrische voertuigen op deze lijn. Tot mijn verbazing
ontdekte ik op 29 september 1982 twee treinstellen van het type mat '46 (234
en 237) ter hoogte van de Frieslandhal. Deze stellen werden mishandeld bij
een brandweeroefening, alvorens onder handen te worden genomen door een professionele
sloper.
 |
Treinstellen 234 en 237 na mishandeling door de brandweer nabij
de Frieslandhal in Leeuwarden op 29 september 1982. Nadien werden
de treinstellen naar een professionele sloper gebracht. Foto: Hans
Elzinga.
|
Zo'n zeven jaar later ontving het Stienser lijntje weer een
elektrische gast in de vorm van locomotief 1216. Bij een rangeermanoeuvre
werd de Leeuwarder containertrein door een stootblok heen gedrukt. Om ruimte
te maken werd het voorste deel van de trein, inclusief statige eloc, tijdelijk
geparkeerd op de lijn naar Stiens.
 |
Een 1200 terugkomend uit Stiens? Nee, deze trein werd even op
de Stienser lijn 'geparkeerd' om ruimte te maken na een ongeval
op het emplacement Leeuwarden op 18 november 1989. Foto: Hans Elzinga.
|
Lees verder in deel 7.
Eindredactie: Oege
Kleijne, Roelof Hamoen
Met dank aan:
Hans Elzinga, Bert de Graaf, Wim Hoekema,
Bart Peters en Wytze Wijbenga.
|