
Terug naar verhalen in zwart-wit
Lotgevallen van
een laatste
goederentrein
De laatste trein naar IJmuiden?
Herinneringen aan de Noord-Friese
Herinneringen aan deVeenendaallijn
Het laatste restje van een opbraak
(Glanerbrug - Losser)


Meer informatie:
Op deze website:
Overzicht alle bijdragen Noord-Friesland
NFLS (8):
De laatste jaren van de Noord-Friesche

|
Bovenop de trein mee naar Stiens
Een tamelijk gestoord idee
Tijdens de aardappelcampagnes (meestal tussen oktober
tot februari) was er voor de oplettende NFLS-liefhebber altijd wel wat te
zien aan de treinen naar Stiens. Soms viel zelfs een al te enthousiaste spoorwegliefhebber
op, want hij maakte foto's bovenop het dak van een rijdende goederentrein.
Door Hans Elzinga
29 december 1988 zou voor mij een onvergetelijke dag
worden. De dag ervoor had ik gevraagd of ik mee mocht naar Stiens en nadat
even gecheckt was wie er dienst zouden doen, was de zaak in kannen en
kruiken. Ik mocht mee!
De dag erna stond de 2338 klaar met vijf goederenwagens. Al langer had
ik in mijn hoofd om bovenop een koelwagen de reis naar Stiens te maken
en zo foto's te maken. Toen mijn favoriete machinist en rangeerder bij
de goederendienst klaar zaten, dacht ik meteen: het is nu of nooit.

Inderdaad een waagstukje, maar de fraaie foto toont dat het de moeite
waard was. Loc 2338 vanaf het dak van een koelwagen gefotografeerd, vlak
voor de overweg te Jelsum op 29 december 1988. Foto: Hans Elzinga.
Tamelijk gestoord idee
Nadat de Harlinger Trekvaart was gepasseerd, gooide ik voorzichtig een
balletje op. Na enige verbazing wilden beiden wel kwijt het een 'tamelijk
gestoord idee' te vinden. Onder het mom van 'wij hebben niets gezien'
werd en passant toegestemd in dit voorstel, tenminste als het vliegveld
gepasseerd was.
Het bleek een geweldige ervaring, een feesttocht. Met zo'n 40 kilometer
per uur bovenop een goederenwagen realiseer je je pas hoe snel dat toch
nog is. Soms kon ik zelfs even staan om zo, al wiebelend, met de groothoeklens
de 2338 nog wat beter in beeld te krijgen. Tja, soms moet je wat over
hebben voor je hobby!
Langste trein
In Stiens aangekomen, bleek het bij de ZPC verrassend druk. Beide sporen
waren bezet en dat was bepaald niet alledaags. Voordat de wagens voor
de terugweg tot een trein samengesteld werden, was het natuurlijk eerst
tijd voor een bak automatenchoco bij de ZPC binnen.
Een dik half uur later was de 2338 alweer aan het omrijden op het emplacement
van Stiens en koppelde aan de indrukwekkende trein van niet minder dan
zeventien wagens. Het bleek de langste trein die ik ooit op deze lijn
heb gezien!

Een van de langste goederentreinen in de nadagen van de Noord-Friese,
toen alleen nog gereden werd tussen Leeuwarden en Stiens. Hier loc 2338
met niet minder dan zeventien met pootaardappelen beladen goederenwagons
te Stiens op 29 december 1988. Foto: Hans Elzinga.
Foto-impressies van de 2200/2300-en
op de Stienser lijn
Waren het in de jaren vijftig tot en met zeventig vooral
de slingerende locomotieven van de serie 2400/2500 die het beeld bepaalden
op de restanten van de Noord-Friese, de jaren tachtig staan in het teken
van de serie 2200/2300. Hieronder een impressie van het soms matige verkeer
op de lijn, schitterend in beeld gebracht door Hans Elzinga.

Loc 2244 met slechts een wagen aan de haak nabij Britsum. Vooral in de
jaren negentig kwam het vaak voor dat er met slechts een of enkele wagens
werd gereden. 3 april 1990. Foto: Hans Elzinga.

Dat ook tegenlichtopnames hun charme kunnen hebben, bewijst Hans Elzinga
hier met een foto van de loc 2246 nabij Stiens op 6 april 1990.

Tot slot Stiens, nog een keer loc 2246, in een fraai decor: de schitterende
kerk van Stiens en net daarvoor de locloodsen, ooit het bruisende middelpunt
van de Noord-Friesche Locaal Spoorweg Maatschappij. Stiens, 6 april 1990.
Foto: Hans Elzinga.
Lees verder in deel 8.
|
Vuurwerkvervoer
Tot in de tweede helft van de jaren tachtig waren pootaardappelen
niet het enige vervoer op de lijn Leeuwarden - Stiens. Ook oosters vuurwerk
kwam per trein aan en dit werd afgeleverd bij de firma Schuurmans die
een eigen spooraansluiting bezat net achter de Frieslandhal in Leeuwarden.
De wagons werden overigens steevast voorzien van schutwagens. Je weet
immers maar nooit met die ontplofbare lading…

Loc 2254 duwt op 20 september 1989 een goederentrein naar de plaats
waar de firma Schuurmans de wagons gaat lossen. Dit gebeurt onder meer
met een lopende band die een sloot overbrugt. Schuurmans had geen eigen
spooraansluiting of een laadperron en maakte daarvoor evenmin gebruik
van het einddoel van dit raccordement, de firma PTI. De explosieve lading
wordt dus vanaf het spoor gelost. Foto:
Hans Elzinga.
In de aardappelcampagne reden de wagons geduwd mee en
werden eerst afgeleverd bij de besteller. Daarna ging de trein met de
ledige aardappelwagens verder naar Stiens ter belading.

De wagens voor Schuurmans werden altijd meegenomen met de trein naar Stiens
en richting het PTI-raccordement. Leeuwarden. Vanwege die gevaarlijke
lading werden zogeheten schutwagens rond
de beladen wagons gekoppeld. Op de foto loc
2338 op 1 november 1988. Foto: Hans Elzinga.
Tijdens de aardappelcampagne 1987/1988 werd beproefd of
de aardappelen ook per container konden worden vervoerd. Blijkbaar zonder
succes want containerwagens keerden na dat seizoen niet terug op de lijn.
De eerste 6400
naar Stiens
In maart 1990 verschijnt de eerste locomotief van de serie
6400 in Leeuwarden. Voor opleidingsdoeleinden. Deze nieuwe machines begonnen
de al wat op jaren komende series 2200/2300 en 2400/2500 te vervangen.

De eerste rit van een 6400 (de 6418) op de Noord-Friese. Zoals zo vaak
in de geschiedenis van deze lijntjes, werden bijzondere gebeurtenissen
bekokstoofd door NS-medewerkers en spoorwegliefhebbers. Stiens, 4 april
1990. Foto: Hans Elzinga.
En ook Leeuwarden werd met een instructiebezoek vereerd. De centrale
vraag was of de 6418 ook de lijn naar Stiens zou gaan berijden. Het treinverkeer
op de lijn was inmiddels tot een minimum gedaald, want het aardappelseizoen
was zo goed als voorbij. Dus een echte reden om richting het noordelijkste
puntje van het Friese net te gaan, was afwezig. Toch maar even gevraagd.
De opleidingsmachinist zag daar wel wat in. "Aanstaande woensdag is daar
eventueel wel tijd voor. Er moet waarschijnlijk voor het laatst dit seizoen
nog een koelwagen naar Stiens. En inderdaad. Die woensdag, de vierde april,
lukt het zodoende de eerste 6400 fotografisch vast te leggen.
En de laatste 2200...
Maar wanneer reed eigenlijk de laatste 2200 naar de ZPC? Dat was op maandag
3 februari 1992. Doordat er geen goederenwagons voor Leeuwarden waren
bleef de 6400 die deze trein moest trekken, waar-ie was. Het gevolg: er
moesten wel wagons vanuit Leeuwarden naar Stiens. Dus werd de 2289 'maar'
genomen, die stond werkeloos voor een werktrein en kon mooi dit klusje
klaren.
Eindredactie:
Oege Kleijne,
Roelof Hamoen
Met dank aan:
Hans Elzinga, Bert de Graaf, Wim Hoekema,
Bart Peters en Wytze Wijbenga.
|