Reageer!



Klik op de kaart om door te gaan of kies voor:

Nebenbahnen
(achtergrond en geschiedenis)

Uitleg

Via het aanklikken van gebieden op de kaart van Duitsland (hierboven) 'zoomt' u als het ware dieper Duitsland in.

Let op: alleen een aantal lijnen in Beieren (Zuid-Duitsland) is gereed.
Klik hier voor dit overzicht.


Hassfurt - Hofheim 1982 - 2005

De geschiedenis van deze Nebenbahn is elders op deze website beschreven, inclusief de wat bizarre afloop daarvan. Direct naar de historie? Klik hier.




Dit is de wel erg landelijk gelegen halte Rügheim met los- en laadspoor. Slechts het bord, een verhoging van het talud (het perron dus) en een kist met steenslag voor wanneer het al te ijzig is, vormen de ingredienten van deze halte. Een onbekende railbus is op weg van het eindpunt Hofheim naar Hassfurt op 23 juli 1982. Foto: Oege Kleijne.


Dezelfde plek in juli 2005. Het is inmiddels een pleisterplaats annex picknickplek voor automobilisten en fietsers. Foto: Oege Kleijne.


Weer Rügheim in 1982. De railbus is kort gestopt op de halte, waar niemand in- of uitstapte, en vervolgt zijn weg naar Hassfurt. Foto: Oege Kleijne.


Vrijwel dezelfde plek in juli 2005. Geen rails en railbussen meer, en ook geen telegraafmasten. Fietsers en voetgangers bevolken het vroegere tracé. Foto: Oege Kleijne.


Junkersdorf, de halte na Rügheim in de richting van Hassfurt, krijgt op 25 mei 1992 bezoek van een onbekende railbus. De machinist is zo vriendelijk om de meereizende fotograaf zijn plaatje te laten maken en wacht geduldig. De trein heeft op weg van Hassfurt naar Hofheim hordes schoolkinderen naar huis gebracht en voor de terugreis melden zich maar weinig reizigers, dus is er alle tijd. De halte is, net als Rügheim, enkele jaren daarvoor voorzien van een nieuw perron.


Aan de halte Junkersdorf herinnert nog anno 2005 slechts het wachthokje, waarin zo te zien zwervers huizen. Foto: Oege Kleijne.


Het pittoreske Königsberg - dat slaat zowel op het stationnetje als op het prachtige stadje - tijdens een snelle fotostop. De plaat moest snel gemaakt worden, omdat het Fahrplan vanaf hier nogal krap was. Dus kwam die lantaarnpaal hinderlijk in beeld. 25 mei 1992. Foto: Oege Kleijne.


Dertien jaar later is het emplacement omgetoverd tot parkeerplaats en staat de perronlantaarn nog immer hinderlijk in beeld. Het stationsgebouw (dat in 1992 al niet meer als zodanig in gebruik was) staat er nog en dat geldt ook voor de kleine aanbouw dat diende als schuilgelegenheid voor de reizigers. Jammer dat deze lijn (nu grotendeels fietspad) het onderspit heeft moeten delven in een ordinaire machtstrijd. Hoe mooi zou het zijn geweest om nog één keer per railbus... Foto: Oege Kleijne. Terug naar het overzicht, klik hier. Of zie ook de geschiedschrijving van deze lijn.