![]() |
||||
Terug naar verhalen in zwart-wit Lotgevallen van De laatste trein naar IJmuiden? Herinneringen aan de Noord-Friese Het laatste restje van een opbraak
Overzicht van alle bijdragen over Noord-Friesland NFLS (2): Spoorzoeken met
een rijke oogst
|
Alles weten over de geschiedenis Wie kent niet het beroemde Dokkumer lokaaltje of beter: de Noord-Friese
lokaalspoorwegen? In oktober verschijnt het 512 pagina's dikke boek over
de Noord-Friesche Locaal Spoorwegmaatschappij en de tramwegen in Noord-Friesland.
Het is een echt standaardwerk geworden voor iedereen die interesse heeft
in streekgeschiedenis, spoor- en tramwegen en autobusdiensten. Interesse?
Meer informatie is te vinden op de website van Uitgeverij
Gegarandeerd Ongeregelmatig. Klik daar dan op de voorpagina van het
boek en een voorbeeldhoofdstuk verschijnt. ___________________________________________________________________________ De Noord-Friese lokaalspoorlijntjes (1)
Onderweg organiseerde de NVBS fotostops. Een schare liefhebbers
stapte dan uit, vormde een kring rond de voorzijde van de trein en de
camera's klikten. Meestal vormde een antiek stationnetje het decor voor
deze historische trein. En oude, vervallen stations waren er in overvloed
begin jaren zeventig. Niet zelden stonden de stationsgebouwtjes
er nog zo bij, alsof er zo weer een echte stoomtrein binnen zou komen
rijden. Het naambord was dan weliswaar verweerd, maar de plaatsnaam was
meestal nog goed te lezen. Ook de perronkanten herinnerden nog aan een
actief reizigersverleden. En een enkele keer zag je oude perronlantaarns;
als echte, staande lantaarn, soms als armatuur aan het stations- of haltegebouw.
Terug naar de excursie.De reis ging van Leeuwarden via
Stiens naar Dokkum-Aalsum, het restant van de oostelijke tak die vroeger
eindigde in Anjum. Na een lunchpauze waarin de treinpassagiers kort konden
kennismaken met het schilderachtige Dokkum en waar erebogen getuigden
van het Dokkumer Lokaaltje, ging het onverwijld terug naar Stiens. Daarna
reed de trein de westelijke tak op, althans wat daarvan nog over was.
Eindpunt vormde Minnertsga, waar in het stationsgebouw een kleine tentoonstelling
ter ere van de Noord-Friesche Locaal-Spoorwegmaatschappij, ooit eigenaar
en exploitant van die lijnen, was ingericht. De westelijke tak deed niet
onder voor het Dokkumer lijntje. Ook hier stationnetjes te kust en te
keur. Tegen de avond bereikte de 2400 met zijn illustere gezelschap het
eindpunt Leeuwarden. Het zou een van de allerlaatste keren zijn dat een
trein met passagiers Dokkum en Minnertsga had bereikt. Aalsum of Aalzum? Tijdens de excursie sierde een groot naambord het stationsgebouw van Dokkum. Daarop stond de naam van het vroegere station: Dokkum-Aalzum. Doch een blik in oude spoorboekjes leerde dat Aalsum met een 's' geschreven werd. Fokko Feenstra uit Dokkum, een telg uit de familie die het station lange tijd in bezit heeft gehad, weet nog als de dag van gisteren hoe die 'z' op de naambord kwam. "Een kleine anekdote die ik persoonlijk heb meegemaakt betreft het opschrift DOKKUM-AALZUM op het station ten tijde van de feestweek 30-04 t/m 05-05-1970. Mijn vader kreeg het verzoek van de feestweekcommissie om de naam Feenstra & Zonen af te dekken met de oude naam van het station. Daar mijn vader ook al behept was met het spoorvirus, werd hier welwillend mee ingestemd. Sterker nog, hij gaf het lokale bouwbedrijf mondeling opdracht om borden te maken met de oude naamstelling, ervan uitgaande dat de maker wel zou weten hoe die naam geschreven moest worden. Op 29 april in de namiddag werden de borden, nog nat van de verf, afgeleverd en zag men de spelfout: de schilder wist niet precies hoe je Aalsum moest schrijven. Toen was het echter te laat om de zaak nog te herstellen en zijn de borden nog in de vroege avond van 29 april opgehangen met in de dagen daarna een behoorlijk stuk commentaar opleverend." Lees verder op deel 2. |