![]() |
||
Of kies uit de volgende kaarten: Meer NFLS en NTM op deze website: Een geschiedenis komt tot leven Deel 2 van de geschiedenis
van de lijn Leeuwarden - St. Jacobi Parochie. Overzicht alle bijdragen Noord-Friesland De geschiedenis van de Noord-Friese lijntjes in vogelvlucht NFLS (1): NFLS (2): Spoorzoeken met
een rijke oogst NFLS (3): NFLS (4): NFLS (5): NFLS (6): NFLS (7): NFLS (8): NFLS (9): NFLS (10): Anekdotes over
de Noord-Friesche Externe links: NTM
in beeld Pak
de NTM vanuit Noordwolde De tramlijn Mooie Paal - Beetgum was niet de enige railverbinding in het Friese, waar de NS overheen reden met goederentreinen. Wim Hoekema - ook op deze site vertegenwoordigd met een aantal bijdragen over de NFLS - beschrijft op een prettig leesbare wijze hoe het NS-bedrijf op de oude NTM-tramlijn Sneek - Bolsward het vervoer verzorgde. |
![]() |
|
Leeuwarden - Mooie Paal - Beetgumermolen Een geschiedenis komt tot leven (1) De ontdekkingsreis per brommer langs de restanten van de Noord-Friesche lokaallijntjes bracht me ook bij Mooie Paal Aansluiting, anno 1973 niet meer dan een enkel telefoonkastje. Zo'n zes jaar na de afbraak was er van de tramlijn Mooie Paal Aansluiting - Beetgumermolen er nog maar weinig te zien. Slechts de aftakkende spoordam nabij Mooie Paal Aansluiting en enkele bruggenhoofden bewezen dat hier de lijn had gelopen. Maar dankzij boeken, artikelen en herinneringen kwam de geschiedenis van de tramlijn tot leven. Door Oege Kleijne De tramlijn Mooie Paal Aansluiting - Beetgumermolen was
niet een aanhangsel van de Noord-Friese Lokaalspoorlijnen (NFLS), maar
valt strikt genomen in twee delen uiteen. Ten eerste de tramweg van Leeuwarden
- Mooie Paal - Sint-Jacobi Parochie en een later aangelegde verbindingsbaan
tussen Mooie Paal en Mooie Paal Aansluiting, net ten noordoosten van Minnertsga
en gelegen aan de railverbinding Tzummarum - Stiens - Leeuwarden. Het bezoek aan deze voormalige tramlijn in 1973 liet
nu niet bepaald een bevredigend gevoel achter. Amper zes jaar na de opbraak
was er wel erg weinig terug te vinden. Maar dat is natuurlijk ook logisch.
Tramlijnen werden in of langs de weg aangelegd en zodra de rails verdwenen
waren, werden wegen verbreed en daardoor hun sporen soms letterlijk uitgewist.
Pas vele decennia later ontdekte ik aan de hand van enkele boeken, artikelen
in Op de Rails en herinneringen van NFLS-kenner Wietse Hoekstra,
dat deze tramlijn een geschiedenis kent die het vertellen meer dan waard
is. Op 2 januari 1899 opende de Nederlandsche Tramweg
Maatschappij (NTM) de tramlijn van Leeuwarden via Marssum, Beetgum en
Berlikum naar Mooie Paal. Een half jaar later, op 2 juli 1899, volgde
de opening van het resterende gedeelte naar Sint-Jacobi Parochie. En in
1900 rondde de NTM de aanleg van tramlijnen in dit deel van Friesland
af met de aanleg van een paardentramlijn van Berlikum naar Sint-Anna Parochie.
De aanleg van deze tramlijnen is in een relatief korte
tijd gerealiseerd. De NTM had namelijk grote haast bij de aanleg, omdat
plannen voor de aanleg van een lokaalspoorwegnet in Noord-Friesland -
de NFLS - uiterst bedreigend werden geacht. Mogelijk was die grote haast
ingegeven om de bouw van een westelijke NFLS-lijn tegen te gaan. Om de
realisering van de tramlijn te versnellen, zag de NTM af van de in die
tijd gebruikelijke subsidiëringen van de tramlijn. De subsidieaanvraag
zou eenvoudigweg te veel tijd hebben gekost. Maar van een gemakkelijke
aanleg was geen sprake, want de overheid verplichtte de tramwegmaatschappij
de tramlijn geschikt te maken voor het vervoer van spoorwegmaterieel (goederenwagons).
Daardoor moesten bogen extra ruim worden aangelegd en diende ook de bovenbouw
geschikt te zijn voor zwaarder materieel. Belangengemeenschap |
Alles weten over de geschiedenis Wie kent niet het beroemde Dokkumer lokaaltje of beter: de Noord-Friese
lokaalspoorwegen? In oktober verschijnt het 512 pagina's dikke boek over
de Noord-Friesche Locaal Spoorwegmaatschappij en de tramwegen in Noord-Friesland.
Het is een echt standaardwerk geworden voor iedereen die interesse heeft
in streekgeschiedenis, spoor- en tramwegen en autobusdiensten. Interesse?
Meer informatie is te vinden op de website van Uitgeverij
Gegarandeerd Ongeregelmatig. Klik daar dan op de voorpagina van het
boek en een voorbeeldhoofdstuk verschijnt. ________________________ Geschiedenis in vogelvlucht Inleiding Ook de in de linker kolom opgesomde websites geven meer feiten over de historie van de NTM en de exploitatie met personentrams op de tramlijnen in Noordwest-Friesland. Leeuwarden - Sint-Jacobi
Parochie(St.- Jacobi Zuid) Belangrijkste plaatsen langs deze lijn: Leeuwarden, Marssum, Beetgumermolen, Beetgum, Berlikum, Wier, Mooie Paal, Sint-Jacobi Parochie Opening: -Leeuwarden - Mooie Paal (Minnertsga): 2 januari 1899 2 juli 1899 Staking reizigersdienst:
-Mooie Paal - St.-Jacobi
Parochie (St.-Jacobi Zuid) -Berlikum De
Lijempf - Berlikum: -Berlikum - Mooie Paal Aansluiting: Opbraak: -Mooie Paal - St.-Jacobi
Parochie (St.-Jacob
Zuid) -Berlikum De
Lijempf - Berlikum: 1965 -Berlikum - Mooie Paal Aansluiting: Mooie
Paal (Minnertsga) - Mooie Paal Aansluiting Sluiting: Opbraak: Berlikum - St.-Anna Parochie (paardentram) Exploitatie: 14 april 1900 Sluiting: Opbraak: Met bijzondere dank aan: |
|