Of kies uit de volgende kaarten: Meer NFLS en NTM op deze website: Een geschiedenis komt tot leven Deel 2 van de
geschiedenis van de lijn Leeuwarden - St. Jacobi Parochie. Overzicht alle bijdragen Noord-Friesland De geschiedenis van de Noord-Friese lijntjes in vogelvlucht NFLS (1): NFLS (2):
Spoorzoeken met een rijke oogst NFLS (3): NFLS (4): NFLS (5): NFLS (6): NFLS (7): NFLS (8): NFLS (9): NFLS (10): Anekdotes
over de Noord-Friesche Externe links: Pak
de NTM vanuit Noordwolde |
||
Leeuwarden - Mooie Paal - Beetgumermolen Een geschiedenis komt tot leven (1) De ontdekkingsreis per brommer langs de restanten van de Noord-Friesche lokaallijntjes bracht me ook bij Mooie Paal Aansluiting, anno 1973 niet meer dan een enkel telefoonkastje. Zo'n zes jaar na de afbraak was er van de tramlijn Mooie Paal Aansluiting - Beetgumermolen er nog maar weinig te zien. Slechts de aftakkende spoordam nabij Mooie Paal Aansluiting en enkele bruggenhoofden bewezen dat hier de lijn had gelopen. Maar dankzij boeken, artikelen en herinneringen kwam de geschiedenis van de tramlijn tot leven. Door Oege Kleijne De tramlijn Mooie Paal Aansluiting -
Beetgumermolen was niet een aanhangsel van de Noord-Friese
Lokaalspoorlijnen (NFLS), maar valt strikt genomen in twee delen
uiteen. Ten eerste de tramweg van Leeuwarden - Mooie Paal -
Sint-Jacobi Parochie en een later aangelegde verbindingsbaan
tussen Mooie Paal en Mooie Paal Aansluiting, net ten noordoosten
van Minnertsga en gelegen aan de railverbinding Tzummarum -
Stiens - Leeuwarden. Het bezoek aan deze voormalige tramlijn in 1973
liet nu niet bepaald een bevredigend gevoel achter. Amper zes
jaar na de opbraak was er wel erg weinig terug te vinden. Maar
dat is natuurlijk ook logisch. Tramlijnen werden in of langs de
weg aangelegd en zodra de rails verdwenen waren, werden wegen
verbreed en daardoor hun sporen soms letterlijk uitgewist. Pas
vele decennia later ontdekte ik aan de hand van enkele boeken,
artikelen in Op de Rails en herinneringen van
NFLS-kenner Wietse Hoekstra, dat deze tramlijn een geschiedenis
kent die het vertellen meer dan waard is. Op 2 januari 1899 opende de
Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM) de tramlijn van
Leeuwarden via Marssum, Beetgum en Berlikum naar Mooie Paal. Een
half jaar later, op 2 juli 1899, volgde de opening van het
resterende gedeelte naar Sint-Jacobi Parochie. En in 1900 rondde
de NTM de aanleg van tramlijnen in dit deel van Friesland af met
de aanleg van een paardentramlijn van Berlikum naar Sint-Anna
Parochie. De aanleg van deze tramlijnen is in een relatief
korte tijd gerealiseerd. De NTM had namelijk grote haast bij de
aanleg, omdat plannen voor de aanleg van een lokaalspoorwegnet
in Noord-Friesland - de NFLS - uiterst bedreigend werden geacht.
Mogelijk was die grote haast ingegeven om de bouw van een
westelijke NFLS-lijn tegen te gaan. Om de realisering van de
tramlijn te versnellen, zag de NTM af van de in die tijd
gebruikelijke subsidi ringen van de tramlijn. De
subsidieaanvraag zou eenvoudigweg te veel tijd hebben gekost.
Maar van een gemakkelijke aanleg was geen sprake, want de
overheid verplichtte de tramwegmaatschappij de tramlijn geschikt
te maken voor het vervoer van spoorwegmaterieel
(goederenwagons). Daardoor moesten bogen extra ruim worden
aangelegd en diende ook de bovenbouw geschikt te zijn voor
zwaarder materieel. Belangengemeenschap |
Alles weten over de geschiedenis Wie kent niet het beroemde Dokkumer lokaaltje of beter: de
Noord-Friese lokaalspoorwegen? In oktober 2013 is het 512 pagina's
dikke boek over de Noord-Friesche Locaal Spoorwegmaatschappij en
de tramwegen in Noord-Friesland verschenen. Het is een echt
standaardwerk geworden voor iedereen die interesse heeft in
streekgeschiedenis, spoor- en tramwegen en autobusdiensten.
Interesse? Meer informatie is te vinden op de website van Uitgeverij
Gegarandeerd Ongeregelmatig. Klik daar dan op de voorpagina
van het boek. ________________________ Geschiedenis in vogelvlucht Inleiding Ook de in de linker kolom opgesomde websites geven meer feiten over de historie van de NTM en de exploitatie met personentrams op de tramlijnen in Noordwest-Friesland. Leeuwarden -
Sint-Jacobi Parochie(St.- Jacobi Zuid) Belangrijkste plaatsen langs deze lijn: Leeuwarden, Marssum, Beetgumermolen, Beetgum, Berlikum, Wier, Mooie Paal, Sint-Jacobi Parochie Opening: -Leeuwarden - Mooie Paal (Minnertsga): 2 januari 1899 2 juli 1899 Staking
reizigersdienst: -Mooie Paal -
St.-Jacobi Parochie (St.-Jacobi
Zuid) -Berlikum De Lijempf - Berlikum: -Berlikum - Mooie Paal Aansluiting: Opbraak: -Mooie Paal -
St.-Jacobi Parochie (St.-Jacob
Zuid) -Berlikum De Lijempf - Berlikum: 1965 -Berlikum - Mooie Paal Aansluiting: Mooie
Paal (Minnertsga) - Mooie Paal Aansluiting Sluiting: Opbraak: Berlikum - St.-Anna Parochie (paardentram) Exploitatie: 14 april 1900 Sluiting: Opbraak: Met bijzondere dank aan: |
|