
Terug naar verhalen in zwart-wit
Lotgevallen van
een laatste
goederentrein
De laatste trein naar IJmuiden?
Herinneringen aan de Noord-Friese
Herinneringen aan deVeenendaallijn
Het laatste restje van een opbraak
(Glanerbrug - Losser)


Meer informatie:
Op deze website:
Overzicht alle bijdragen Noord-Friesland
De geschiedenis
van de Noord-Friese lijntjes in vogelvlucht (1)
De geschiedenis
van de Noord-Friese lijntjes in vogelvlucht (2)
Belevenissen:
NFLS (1):
De eerste kennismaking met de Noord-Friese lijntjes
NFLS (2): Spoorzoeken met
een rijke oogst
NFLS (3):
Een rit op de piepertrein
NFLS (4):
De Noord-Friese? Het wordt nooit meer zoals vroeger!
NFLS (5):
De laatste jaren van de Noord-Friesche
NFLS (6):
De laatste jaren van de Noord-Friesche
NFLS (7):
De laatste jaren van de Noord-Friesche
NFLS (8):
De laatste jaren van de Noord-Friesche
NFLS (9):
De laatste jaren van de Noord-Friesche
NFLS (10): Anekdotes over de Noord-Friesche
Eindredactie:
Oege Kleijne,
Roelof Hamoen
Met dank aan:
Hans Elzinga, Bert de Graaf, Wim Hoekema,
Bart Peters en Wytze Wijbenga.
|
Anekdotes over de 'Noord-Friesche'
Over gratis jenever, het strafdepot Stiens en
illegale goederentransporten
De exploitatie van de spoorlijnen ten noorden van Leeuwarden
geschiedde, tot de opheffing van het depot in 1928, grotendeels vanuit
Stiens. Vanuit dit depot begonnen de locomotiefdiensten en eindigden daar
ook. "Maar Stiens was ook een strafdepot, er werd enorm gevloekt en men
lustte wel een gratis borreltje."
Door Oege Kleijne
Ook nadat de Hollandse IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) in 1905 de
exploitatie van de 'Noord-Friesche' had overgenomen, bleef Stiens het
depot vanwaaruit de diensten werden gereden. "Het waren lange dagen die
het treinpersoneel moest maken en velen deden dat met de nodige tegenzin.
Een deel van de daar gestationeerde medewerkers was namelijk voor straf
naar Stiens overgeplaatst", vertelt NFLS-kenner Wietse Hoekstra, die in
2009 is overleden en als kind nog de personentreinen heeft zien rijden.
 |
Stiens, zo rond 1910, met perronkap
en trein uit de richting Tzummarum. Vermoedelijk al kort na de overname
door de HSM werd deze plaats gebruikt als strafdepot voor HSM-medewerkers.
Prentbriefkaart. Verzameling: Wietse Hoekstra. |
Strafdepot
De overplaatsing naar een zogeheten strafdepot was meestal het gevolg
van disciplinaire maatregelen die tegen een bepaalde medewerker werden
genomen. En zeker in het begin van de twintigste eeuw hoefde er maar weinig
te gebeuren of het op militaire leest geschoeide spoorwegbedrijf nam maatregelen
tegen een medewerker. De naar Stiens overgeplaatste medewerkers ontdekten
al snel dat het toch gezellig was in het Noord-Friese depot.
 |
NFLS-kenner Wietse Hoekstra voor
zijn huis in Minnertsga, oktober 2002. In de tuin tastbare herinneringen
aan de NFLS, zoals een stuk rails, een kilometerpaal en een deel van
een wissel uit Dokkum. Foto: Oege Kleijne. |
Publiek geheim
Maar ondanks de strenge discipline heerste op de 'Noord-Friesche' onderling
een vrijbuiterige sfeer. "Vooral in de jaren twintig en dertig was het
een gezellige boel, zeker toen het onder het personeel een publiek geheim
was dat er te snoepen viel van jenever die in houten vaten vervoerd werd",
vertelt Hoekstra met ingetogen humor. "De truc werkte aldus. Met een priem
of een ander scherp voorwerp werd een gaatje net onder de spiegel (het
bovenste stuk van de ton) geboord. Uit dit gaatje kwam het kostbare goedje
en de glaasjes of beter de mokken werden gevuld. En niemand die het merkte."
Toch leek de drank nauwelijks effect te hebben gehad op de veilige afwikkeling
van het verkeer, in ieder geval is er nooit een verband aangetoond tussen
het drankgebruik en ongelukken.
 |
De NFLS werd vooral
gebruikt voor het vervoer van landbouwproducten, die op tal van plaatsen
werden overgeslagen op de trein, zoals hier in de spoorhaven van Minnertsga,
zo rond 1920. Maar als spoorweg-personeel enkele koolrapen meenam,
kwam hen dat duur te staan. Fotograaf onbekend; verzameling Wietse
Hoekstra. |
Ontslagen
Hoekstra mag graag vertellen over zijn lijntjes. "Het was eigenlijk heel
dubbel. Aan de ene kant was het een zeer gedisciplineerd bedrijf, aan
de andere kant wist men met de te vervoeren jenever wel raad en werd er
enorm gevloekt. Maar ik kan me ook nog een verhaal herinneren van een
rangeerder die twee koolrapen van een wagen had meegenomen en die vervolgens
werd ontslagen!"
Illegaal transport
Toen het reizigersverkeer was beëindigd, boette het Noord-Friese spoorwegbedrijfje
nauwelijks aan gemoedelijkheid in. De spoorwegmensen kenden elkaar, kenden
de klanten en men wist wat men aan elkaar had. De goederen die de buurtgoederentrein
vervoerden, waren vooral landbouwproducten. Aardappelen, kunstmest, koolrapen
en soms kolen.
"In Minnertsga", zo vertelt Hoekstra verder, "moesten we regelmatig
koolrapen verzenden. Nu lag het stuk land wat verder van het station,
maar wel direct langs de lijn. De wagon die moest worden beladen werd,
nadat de buurtgoederentrein uit het zicht was verdwenen, met vier man
naar de akker geduwd. Natuurlijk mocht dat niet, maar het was wel de slimste
manier om geen extra kosten voor bijvoorbeeld een vrachtauto te maken.
Was nu de wagon beladen, dan werd die - nu met veel meer moeite - door
dezelfde mannen weer teruggeduwd en weer keurig op de los- en laadplaats
gedeponeerd."
Of de spoormensen hier een oogje dichtknepen of
dat ze gewoon geen weet hadden van dit illegale vervoer, vermeldt de geschiedenis
niet.
 |
Ternaard met gemengde trein, waarmee
zowel goederen als personen werden vervoerd. Mogelijk dateert het
voordeeltje voor het personeel - voor weinig geld een wintervoorraad
aardappelen - al vanaf de beginperiode. Prentbriefkaart genomen rond
1915. Verzameling Wietse Hoekstra. |
Voordeeltjes
De gemoedelijke sfeer op de Noord-Friese lijntjes uitte zich soms ook
in voordeeltjes. Zo profiteerde het treinpersoneel van de goede contacten
met de plaatselijke boeren. In de herfst, wanneer de eerste aardappelen
werden geoogst, kon het treinpersoneel heel goedkoop aan een hele wintervoorraad
komen. Aardappen van hoge kwaliteit. Zelfs tot in de jaren zeventig werd
aan deze traditie vastgehouden.
 |
Loc 2460 met een koelwagen met aardappelen
in Ternaard op 9 februari 1973. Het was het laatste jaar dat NS-personeel
voor een prikkie aan aardappelen konden komen, want op 1 januari 1974
werd het deel Holwerd - Hantum gesloten. Toch zou er nog een rit na
de sluiting plaatsvinden. Met niet zo'n beste afloop trouwens. Foto:
Wietse Hoekstra. |
Met de losse loc
Hoekstra: "Helaas werden steeds meer los- en laadplaatsen en delen van
de lijnen gesloten. Dat leidde soms tot onverwacht moeilijkheden. Zo ontdekte
het personeel van een trein die nog maar tot Holwerd ging, dat zij hun
wintervoorraad aardappelen zouden mislopen. Die werd altijd opgehaald
in Ternaard, even verder op de lijn. Probleem was dat de lijn tussen Holwerd
en Hantum sinds 1 januari 1974 officieel gesloten was. De sporen lagen
zeker nog tot Ternaard, wist het treinpersoneel. Dus werden de stoute
schoenen aangetrokken en ging men met de losse loc op weg. Maar het lot
bleek het treinpersoneel niet gunstig gezind, want even voor Ternaard
lette een bestuurder van een lelijke eend niet op en kwam dus in onzachte
aanraking met de trein. Tja, en dat op een officieel gesloten lijn!"
Hoe deze geschiedenis - die Hoekstra hoorde van een bevriende rangeerder
- is afgelopen, is niet bekend. Wel is zeker dat het gebeurde de krant
niet haalde. En of het treinpersoneel inderdaad aan de wintervoorraad
aardappelen kwam, die dag in het najaar van 1974, zullen maar heel weinigen
weten.
 |
Loc 2440 met koelwagons te Ternaard die net ontdaan
zijn van ijs. Hier kon het treinpersoneel tegen betaling van een
geringe vergoeding ook hun privévoorraad aardappelen voor
de winter inslaan. Toen de lijn gesloten was, ontstond er een probleem
dat slim werd opgelost. De rails lagen er immers nog... Foto: Wietse
Hoekstra, 18 december 1972.
|
|