
Terug naar verhalen in zwart-wit
Lotgevallen van
een laatste
goederentrein
De laatste trein naar IJmuiden?
Herinneringen aan de Noord-Friese
Herinneringen aan deVeenendaallijn
Het laatste restje van een opbraak
(Glanerbrug - Losser)


Meer informatie:
Op deze website:
Overzicht alle bijdragen Noord-Friesland
De geschiedenis
van de Noord-Friese lijntjes in vogelvlucht
NFLS (1):
De eerste kennismaking met de Noord-Friese lijntjes
NFLS (2): Spoorzoeken met
een rijke oogst
NFLS (3):
Een rit op de piepertrein
NFLS (4):
De Noord-Friese? Het wordt nooit meer zoals vroeger!
NFLS (5):
De laatste jaren van de Noord-Friesche
NFLS (6):
De laatste jaren van de Noord-Friesche
NFLS (7):
De laatste jaren van de Noord-Friesche
NFLS (8):
De laatste jaren van de Noord-Friesche
NFLS (9):
De laatste jaren van de Noord-Friesche
NFLS (10): Anekdotes over
de Noord-Friesche
Eindredactie:
Oege Kleijne,
Roelof Hamoen
Met dank aan:
Hans Elzinga, Bert de Graaf, Wim Hoekema,
Bart Peters en Wytze Wijbenga.
|
Het tijdperk van de sikken
Het gestaag teruglopende goederenverkeer op de lijn naar
Stiens noopte de spoorwegen tot kostenbesparing. Om die reden werd in
de zomer van 1993 besloten een locomotief serie 600 of een locomotor de
treinen naar en van Stiens te laten trekken. Dergelijke trekkrachten mochten
door een rangeerder worden bediend en daarmee spaarde men een dure machinist
uit.
Door Hans Elzinga
De kleine locomotoren, in jargon 'sikken' genaamd, bleken
sterk genoeg om het geringe goederenvervoer in de aardappelcampagne te
verzorgen. Maar hun inzet bleef niet beperkt tot de aardappeltreinen.
In de zomer ging zo'n sik naar Stiens met een zogeheten hekkelmachine,
waardoor de spoorsloten langs het traject weer op diepte werden gebracht.
Dat was een klus van enkele dagen.
 |
Ook in de jaren tachtig al een zeldzaamheid:
een hekkeltrein. Hier locomotor ('sik') 341 met zo'n trein tussen
Leeuwarden en Jelsum op 27 september 1989. Foto: Hans Elzinga. |
Nog maar tien kilometer
Al eerder waren sikken te zien op de lijn. Zo werd begin juli 1989 het
uithaalspoor in Stiens, ooit onderdeel van de lijn naar Dokkum, ingekort
om plaats te maken voor een nieuwe woonwijk. Sik 346 viel de eer te beurt
de rails en biels af te voeren. De locomotor overnachtte op het ZPC-terrein.
Door de opbraak kwam de nog resterende lengte van de NFLS overigens op
precies tien kilometer uit.
 |
Sikken werden voor allerlei klusjes
op de Noord-Friese gebruikt. Hier biedt sik 346 hulp bij het verbreden
van een overweg te Britsum. Het dichtgegroeide spoor geeft aan dat
hier al lang niet meer tegen onkruid gespoten is. Dat zou echter een
jaar later gebeuren. Britsum, 5 juli 1989. Foto: Hans Elzinga. |
Over geiten en sikken
Ook de jaarlijkse kleine sproeitrein, waarmee het onkruid op en langs
de baan werd verdelgd, behoorde tot de taken van de 'NFLS-sik'. Op 22
mei 1991 waren maar liefst twee sikken nodig voor de ketelwagen met cabine.
Het ZPC-raccordement kon niet gedaan worden omdat er allerlei spullen
op de rails lagen. Overigens dienden verscheidene geiten (!) van de rails
in Stiens verwijderd te worden, alvorens de sikken hun werk konden doen.
Combitrein
Een jaar eerder was de samenstelling ook interessant. Op 17 mei 1990 kon
ik meerijden op een gecombineerde sproei- en grindtrein. De laatste was
nodig om grind bij te storten op plekken op de baan waar dat nodig was.
Precies om 9.00 uur vertrok de trein, bestaande uit sik 341, sproeiwagen
en bijbehorende gesloten goederenwagen (Gs) en drie blauwe zelflossers.
Op de heenweg werd na verwijdering van een aantal schapen nabij de Harlinger
Trekvaart, vrolijk gesproeid en na afkoppeling van de zelflossers en de
Gs op het 'emplacement' van Stiens werden de beide stootblokken op het
ZPC-terrein nu wel door de sproeiwagen aangetikt.
 |
Daar is hij dan: de sproeitrein.
Om dat er ook grind moest worden gestort, werden beide treinen gecombineerd
en ging het gezamenlijk op Stiens aan. Hier locomotor 341 nabij Stiens
op 17 mei 1990. Foto: Hans Elzinga. |
Ford Sierra
Na het weer opvissen van de zelflossers zouden we net werk vertrekken
toen een stofwolk zichtbaar werd met er vooruit iets wat op een zwarte
Ford Sierra leek. Uit gebaren kon worden opgemaakt dat het niet de bedoeling
was dat we weer zouden wegrijden. De kofferbak ging open en er kwamen
twee remhefbomen uit voor de 341.
"Ja, we waren al in Leeuwarden geweest, maar we hoorden dat de sik zich
in Stiens bevond", verklaarde een van de mannen in de auto.
 |
Tot tegen het stootblok aan werd
er gesproeid. Maar na gedane zaken kon er nog niet huiswaarts gekeerd
worden. Locomotor 341 bij de ZPC te Stiens op 17 mei 1990. Foto: Hans
Elzinga. |
Mopperen
De sikmachinist begon te mopperen, want hij zag zijn vrije middag in het
water vallen. Eerst was hij pas op het laatste moment op de hoogte gebracht
van het feit dat er op de terugweg grind gestort moest worden en nu moesten
die vermaledijde hefbomen ook nog eens worden vervangen. Dat moest snel
gebeuren, omdat er haarscheurtjes ontdekt waren en de sik met die hefbomen
de gehele trein moet beremmen. Het viel gelukkig mee. Het klusje was snel
geklaard.
Bij Jelsum werd het grind gestort, daar waar enkele dagen tevoren vijf
overwegen waren vernieuwd. Ook de aansluiting van de vuurwerkopslag in
Leeuwarden werd op een flinke portie steenslag getrakteerd. Rond half
een kwam het emplacement van de Friese hoofdstad in zicht en konden de
sik en zijn bestuurder zich wijden aan hun welverdiende vrije middag.
Geen sik
Maar niet altijd ging het zo gladjes als toen. Toen op 28 oktober 1993
de eerste wagens zich aandienden voor Stiens, was er evenwel geen sik
voor de trein te vinden. Voorlopig was er nog een machinist en een loc
serie 6400 beschikbaar. Pas op 22 november reed voor het eerst een aardappeltrein
met een locomotor. Een jaar later - het laatste seizoen dat er gereden
werd - trok sik 259 de eerste wagen pas op 8 november naar Stiens.
 |
De eerste rit van
de aardappelcampagne naar Stiens. Om dat er nog geen 'sik' beschikbaar
was, werd 'in arren moede' een 6400 ingezet. Overigens hadden de veebezitters
nog niet op de komst van de trein gerekend. Het treinpersoneel moest
de schapen verwijderen. Loc 6432 in Leeuwarden op 28 oktober 1993.
Foto: Hans Elzinga. |
Langste trein
De langste trein achter een sik reed op 27 november 1994. Sik 341 maakte
in Stiens zijn opwachting met niet minder dan acht beladen wagens. Er
gloorde weer een beetje hoop voor de lijn. Eind januari 1995 verscheen
sik 249 ten tonele. Dit locje was vroeger veel in het noorden te vinden
en niet minder dan vijftien jaar ouder dan de andere dienstdoende sikken.
Het bouwjaar: 1935! Een doorn in het oog was dat deze sik van onder tot
boven onder de graffiti zat. Er zat dus maar een ding op. De volgende
dag toog ik met een pot graffiti remover naar de goederendienst
en na een toestemmend gebaar en drie uur werk, was ie weer om te zoenen.
En nu maar hopen dat de sik ook nog zou worden ingezet naar Stiens…
Op 24 februari werden er nog drie goederenwagons beladen in Stiens en
daarmee zou de laatste echte goederentrein op de lijn naar Stiens een
feit zijn geweest. Maar het liep even anders.
 |
Locomotor 343 rangeert
tijdens de op een na laatste aardappelcampagne te Stiens met rechts
het voormalige stationsgebouw. Voor het personeel was het helemaal
geen pretje om buiten op de treeplank in de ijzige koude de rit Leeuwarden
- Stiens te maken. Stiens, 23 november 1993. Foto: Hans Elzinga. |
Rottende aardappelen
Tot mijn verbazing kwam op 11 april 1995 achter loc 1213 een wagon boomstammen
voor Harlingen (in die tijd heel bijzonder) en een Franse koelwagen in
Leeuwarden aan. Deze wagon bleek niet leeg, zoals gebruikelijk, maar zat
vol ondeugdelijke (rottende) aardappelen die vermoedelijk ergens in Kroatië
te lang op een emplacement had gestaan en bij afzender ZPC diende te worden
terugbezorgd. Zonder het te weten fotografeerde ik de dag erop de allerlaatste
trein op de lijn naar Stiens. En de lege Franse koelwagen? Eind oktober,
dus bijna een half jaar later, stond die nog op het emplacement te Leeuwarden.
Domper
In november 1995 werd de laatste hoop op vervoer naar Stiens definitief
de grond ingeslagen. De ZPC gaf te kennen niet meer van het lijntje gebruik
te zullen maken. Wat een domper! Aan de andere kant was ik blij dat ik
de jaren daarvoor zo vaak langs de lijn had vertoefd en misschien wel
alle dwarsliggers en rails op de dia's kan natellen. Het blijken dierbare
herinneringen.
 |
Een rangeerder zwaait
ten teken van het definitieve afscheid. De 'sik' (341) heeft de laatste
wagen afgehaald bij de ZPC in Stiens en brengt die terug naar Leeuwarden.
Ondanks geruchten over een herleving van het spoorvervoer op de lijn,
zijn de spoorse geluiden op de lijn sindsdien verstomd. Leeuwarden,
nabij de Harlinger Trekvaart, 12 april 1995. Foto: Hans Elzinga. |
Lees verder in deel 10.
|